۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
  • کد خبر: 265602
افزایش ظرفیت پالایش نفت هند

شرکتهای اصلی نفت هند قصد دارند یک پالایشگاه عظیم در هند ایجاد کنند که با پالایشگاه جام نگر این کشور رقابت خواهد کرد.

به گزارش روزنامه "نشنال" امارات، شرکت نفت ایندیا اویل، هندوستان پترولیوم و بهارات پترولیوم هند قصد دارند یک پالایشگاه وسیع در ایالت مهاراشترا این کشور ایجاد کنند.

این پالایشگاه جدید که ظرفیت تولید آن یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد بود با پالایشگاه جام نگر این کشور که متعلق به تأسیسات ریلاینس است، رقابت خواهد کرد.

"جام نگر" بزرگترین پالایشگاه نفت جهان با وسعت سه هزار و 35 هکتار در سواحل غربی ایالت گجرات هند قرار دارد و ظرفیت فرآوری آن یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز است.

هند ظرفیت پالایش نفت خام خود را در 10 سال گذشته افزایش داده و اکنون به مرکز بزرگ پالایش نفت بدل شده است. این کشور به ادامه گسترش این بخش ادامه می دهد.

هزینه ساخت اولین فاز این پالایشگاه که ظرفیت پالایش روزانه آن 800 هزار بشکه خواهد بود، یک تریلیون روپیه محاسبه شده است.

مایک وان کروننبرگ مدیر عامل شرکت کارگزاری پترول استورج در هلند گفت: هند به زودی به یک هاب پالایش بدل خواهد شد؛ کاهش قیمتهای نفت سبب کاهش درآمد پالایشگاه ها شده است، اما این کمک می کند تا شرکتها بتوانند محصول خود را بفروشند.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، هند بر حسب مجموع ظرفیت پالایشی، رتبه چهارم را در جهان دارد که آمریکا، چین و روسیه جایگاه های اول تا سوم را به خود اختصاص می دهند.

هند علاوه بر تولید فرآورده های نفتی برای مصرف داخلی خود، صادرکننده عمده فرآورده های پالایشی نیز محسوب می شود.

طبق منابع خبری هند، از بین 23 پالایشگاهی که در این کشور وجود دارد، 18 مورد متعلق به شرکتهای دولتی، سه مورد متعلق به بخش خصوصی و دو مورد حاصل سرمایه گذاری مشترک با دولت است.

این منبع خبری همچنین افزود: رشد ظرفیت پالایشی، این کشور را از وارد کننده محض فرآورده های نفتی در سالهای 2000 تا 2001 میلادی به یکی از بزرگترین صادرکننده های فرآورده های نفتی پالایش شده در سال 2014 و 2015 میلادی بدل کرد؛ اما تولید نفت خام این کشور بسیار محدود است، بدین معنی که این کشور به شدت وابسته به واردات این کالا است و این وابستگی ادامه می یابد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که وابستگی واردات نفت هند تا سال 2040 میلادی به 90 درصد، معادل هفت میلیون و 200 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، اما ظرفیت پالایش این کشور به طول مداوم افزایش پیدا خواهد کرد.

این سازمان می افزاید: با توجه به این که ظرفیت پالایشی منطقه خاورمیانه در حال افزایش است، این منطقه رقیب اصلی پالایشگاه های هند محسوب می شود.

کد خبر 265602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =