برداشت نفت از آزادگان جنوبی روزانه 60 هزار بشکه افزایش می یابد

برداشت روزانه نفت از میدان مشترک آزادگان جنوبی، امسال و طی دو مرحله، 60 هزار بشکه افزایش می یابد و به بیش از 110 هزار بشکه در روز می رسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اهواز، سید محمود مرعشی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، عصر امروز (یکشنبه، سوم مردادماه) در سایت میدان یادآوران و در جریان یک نشست خبری، با بیان این مطلب افزود: هم اکنون 19 دکل در این میدان مشترک مشغول بکار است و از سال 93 و بعد از خلع ید سی ان پی سی (پیمانکار چینی طرح توسعه این میدان) تاکنون، بالغ بر 270 هزار متر حفاری صورت گرفته است.

هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت خام (با احتساب تولید زودهنگام) در فاز نخست و افزایش تولید روزانه 280 هزار بشکه نفت خام (در مجموع 600 هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است. 

وی با بیان این که بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، 185 حلقه چاه در این میدان حفاری می شود، ادامه داد: تاکنون 38 حلقه چاه آماده و در مجموع 132حلقه چاه تعیین تکلیف شده است.

کاهش 5 میلیون دلاری هزینه حفاری هر حلقه چاه در آزادگان جنوبی 

مرعشی در ادامه با اشاره به کاهش هزینه های حفاری در نتیجه ورود به دوران پسابرجام عنوان کرد: درسال 93 که مناقصه های حفاری چاههای آزادگان جنوبی را آغاز کردیم هر حلقه چاه 12.5 میلیون دلار واگذار شد در حالی که هم اکنون این رقم به 7.5 میلیون دلار کاهش یافته است. 

وی با اشاره به این که تعیین تکلیف 53 حلقه چاه آزادگان جنوبی باقی مانده است، تصریح کرد: در حال برگزاری مناقصه برای چاههای باقیمانده هستیم. 

به گفته مجری طرح توسعه آزادگان جنوبیt در بخش سطح الارضی از سال 93 تاکنون 50 مناقصه برگزارشده که از این میان به جز مناقصه واحد فرآورش باقی مناقصه ها به نتیجه رسیده اند. 

وی با بیان این که پیش بینی می شود برداشت نفت از میدان آزادگان جنوبی تا اواخر سال 97 به 320 هزار بشکه در روز برسد و اهداف فاز نخست توسعه این میدان محقق شود، ادامه داد: خوشبختانه مسائل مالی طرح از ابتدای امسال حل شده است و از این بابت نگرانی نداریم. 

پای توتال در میان نیست 

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی درباره توسعه فاز دوم این میدان مشترک گفت: هم اکنون تمرکز اصلی ما بر روی فاز نخست طرح است و فاز دوم نیز همان گونه که برنامه ریزی شده در قالب قراردادهای جدید نفتی توسعه می یابد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال واگذاری فاز دوم طرح توسعه این میدان مشترک به توتال فرانسه گفت: شرکت توتال علاقمندی خود را به همکاری با ایران در پروژه های نفت و گاز ابراز کرده و میدان آزادگان جنوبی از جمله طرحهایی است که از سوی توتال برای توسعه پیشنهاد شده است.

مرعشی با تاکید بر این که همه پروژه های بررسی شده برای پیگیری درقالب قراردادهای جدید نفتی از طریق مناقصه واگذار می شود، ادامه داد: تنها براساس مذاکرات صورت گرفته با این شرکت فرانسوی، مقرر شد آنها پروپوزالی فنی به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهند که بر این اساس قرارداد محرمانگی امضا شد.

وی با یادآوری این که در این باره تنها با شرکت توتال مذاکره نشده است و شرکتهای دیگری نیز پای میز مذاکره آمده اند، افزود: بدون شک هیچ یک از طرحهای توسعه ای نفت بدون مناقصه برگزار نمی شود. 

مرعشی درباره تکمیل بخش گاز فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز گفت: تکمیل و بهره برداری از این طرح بستگی به سرعت پیشروی عملیات در ان جی ال 3200 دارد. 

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی با اشاره به دستاوردهای پسابرجام در پیشبرد اهداف پروژه ها، اظهارکرد: در دوران پسابرجام امکان واردات کالاهایی که در داخل تولید نمی شد فراهم شد و در این زمینه با بسیاری از کشورهای اروپایی و شرکتهای توانمند آسیایی مذاکره کردیم و بعضا قراردادهایی را امضا کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان همکاری با اینپکس ژاپن در پروژه ها گفت: اینپکس در این زمینه اعلام آمادگی کرده است و پیش بینی می کنیم هر زمان که مناقصه ها برگزار شود این شرکت ژاپنی حتما در مناقصه ها شرکت کند. 

کد خبر 265616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =