فعالیت پیمانکار چینی در فاز دوم طرح توسعه یادآوران قطعی شد

مجری طرح توسعه میدان یادآوران با اشاره به آماده شدن فاز دوم طرح جامع توسعه این میدان گفت: مقرر است شرکت چینی سینوپک، فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران را عهده دار شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اهواز، هادی نظرپور عصر امروز ( یکشنبه، سوم مردادماه)  در سایت میدان یادآوران و در جریان یک نشست خبری، با بیان این مطلب، افزود: هم اکنون روزانه 100 هزار بشکه نفت از میدان مشترک یادآوران برداشت می شود.

وی با بیان این که تولید نفت از این میدان مشترک درحالی به مرز 100 هزار بشکه رسیده که عراق، تولید خود را از حدود چهار ماه پیش آغاز کرده است، افزود: از ابتدای تولید زودهنگام از این میدان تاکنون،  در مجموع 53 میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت شده است.

مجری طرح توسعه یادآوران به تشریح ویژگی های این میدان مشترک پرداخت و گفت: میدان یادآوران در 70 کیلومتری جنوب غربی اهواز در شمال خرمشهر واقع شده و از 2 منطقه کوشک و حسینیه تشکیل شده است که در حسینیه با عراق اشتراک دارد. 

نظرپور با اشاره به آغاز قرارداد توسعه میدان یادآوران با همکاری شرکت چینی سینوپک در سال 87، ادامه داد: سه فاز توسعه ای برای این طرح پیش بینی شده که بر مبنای آن تولید در فاز نخست به 85 هزار بشکه و در فاز دوم به 180 هزار بشکه در روز می رسد. 

وی با اشاره افزایش ذخایر نفت درجای میدان یادآوران از برآورد اولیه که حدود 12 میلیارد بشکه بود به 31 میلیارد بشکه هم اکنون، تصریح کرد: باتوجه به این میزان افزایش ذخایر، امکان تعریف فازهای چهارم و پنجم توسعه ای برای این طرح وجود دارد. 

نظرپور با اشاره به تولید کنونی میدان یادآوران که 100 هزار بشکه در روز است، ادامه داد: 83 هزار بشکه از این نفت سبک و 17 هزار بشکه آن سنگین است.

به گفته مجری طرح توسعه میدان یادآوران، نفت لایه فهلیان این میدان سبک با API حدود 40 و نفت لایه سروک دارای API حدود 24 و از نوع سنگین است.

نظرپور از انجام حدود هزارو 200 کیلومتر کابل کشی برقی و هزار کیلومتر کابل کشی ابزار دقیق در کارهای اجرایی این طرح خبرداد وافزود: در این طرح چهار مخزن ذخیره سازی نفت با مجموع ظرفیت 200 هزار بشکه نفت احداث شده است. 

وی با اشاره به سهم 54 درصدی بخش داخل در توسعه این طرح اظهارکرد: بیش از سه هزار نیروی ایرانی در اجرای این طرح بکار گرفته شده اند که از این میان 2 هزار و 200 نفر نیروهای بومی بوده اند.

کد خبر 265617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =