۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
  • کد خبر: 265640
انفجار خط لوله نفت نیجریه

شورشیان نیجریه یک خط لوله نفت را در منطقه دلتای نیجر منفجر کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه شبه نظامی انتقامجویان دلتای نیجر مسئولیت انفجار یک خط لوله را در روز یکشنبه (3 مرداد ماه) در انسیت – ایبوم ال.جی.ای در ایالت آکوا ایبوم نیجریه به عهده گرفت.

این گروه شورشی در بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود، اعلام کرد که خط لوله انتقال گاز شرکت ملی نفت نیجریه را در ساعت 11:30 بعدازظهر روز یکشنبه (به وقت محلی) در انسیت - ایبوم منفجر کرده است.

شبه نظامیان انتقامجویان دلتای نیجر در حملات چند ماهه اخیر که از ژانویه سال جاری شروع شد به تأسیسات عمده نفتی این کشور، میزان تولید نفت نیجریه را که به طور عادی حدود دو میلیون بشکه در روز بود، با کاهش به میزان ٧٠٠ هزار بشکه در روز، به پایین ترین سطح در سال جاری رسانده اند.

نیجریه عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و تولید کننده عمده نفت در قاره آفریقا، ٧٠ درصد از درآمدهای دولت خود را از راه فروش نفت تامین می کند.

این در حالیست که محمدو بوهاری، رییس جمهور نیجریه، از مذاکره دولت این کشور با شورشیانی که حملاتشان تولید نفت نیجریه را تحت تاثیر قرار داده خبر داد.

رییس جمهور نیجریه در بیانیه ای اعلام کرد که دولت وی درحال مذاکره با شبه نظامیان منطقه دلتای نیجریه از طریق شرکتهای نفتی و سازمان های حقوقی است تا به راه حلی پایدار برای پایان ناامنی ها در این منطقه دست پیدا کند.

گروه انتقامجویان دلتای نیجر (NDA) مسئولیت بخش عمده ای از حملات به تاسیسات نفتی نیجریه در ماه های اخیر را بر عهده گرفته است که باعث بروز خسارت هم برای شرکت نفت ملی نیجریه و هم برای شرکتهای بین المللی همچون شل، شورون و اِنی شده است.

حالا این گروه های شبه نظامی که پیشتر ادعاهای مطرح شده درباره حضورشان در مذاکرات پشت پرده را انکار کرده بودند، خودمختاری منطقه دلتا را در صدر درخواست هایش قرار داده است.

حملات متعدد به خطوط لوله و دیگر زیرساختها، تولید نفت نیجریه را تحت تاثیر قرار داده که با وضعیت بحرانی اقتصادی منطقه و سقوط قیمت نفت، تشدید هم شده است.

به گفته مقام های نیجریه، نزدیک ١٥٠٠ حمله به خطوط لوله باعث از دست رفتن ١٠٩ میلیون لیتر بنزین و ٥٦٠ هزار بشکه نفت خام شده و تنها در سال گذشته زیانی معادل ١٧٥ میلیون دلار از این حملات متوجه دولت نیجریه شده است.

رییس جمهوری نیجریه گفته است در حالی که بودجه ملی سال 2016 این کشور، مبتنی بر تولید روزانه ٢٠٢ میلیون بشکه طراحی شده، در حال حاضر، بیش از روزانه ٧٠٠ هزار بشکه تولید نفت تحت تاثیر خشونتها از دست می رود.

از سوی دیگر عرضه گاز طبیعی به بازارهای داخلی نیز تحت تاثیر این اتفاقات قرار می گیرد و خاموشی برق گسترده نیز از دیگر اثرات تهدیدهای نظامی علیه زیرساختهای انرژی نیجریه است، به طوریکه بین ٢٥٠٠ تا ٣٠٠ مگاوات برق نیجریه را از مدار خارج کرده است.

کد خبر 265640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =