عملیات انتقال سکوی امیرکبیر آغاز شد

عملیات انتفال سکوی نیمه شناور امیرکبیر به منظور استقرار در موقعیت جدید اکتشافی، از ساعت سه و 25 دقیقه صبح امروز (دوشنبه، 4 مردادماه) آغاز شده است.

فرهنگ خطیبی، سرپرست شرکت نفت خزر در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر افزود: پس از انجام عملیات اکتشافی در بلوک 2.6 خزر از سوی سکوی امیرکبیر که منجر به اکتشاف ذخایر نفتی در این بلوک شد، حرکت این سکو برای استقرار در موقعیت جدید اکتشافی واقع در بلوک 1.8 خزر از حدود ساعت 3 بامداد امروز آغاز شده است.

وی تصریح کرد: اجرای کامل عملیات انتقال سکو حداقل به 24 ساعت زمان نیاز دارد و در صورتی که هوا مساعد باشد، این عملیات در موعد مقرر اجرایی می شود.

مرحله نخست عملیات پیش لنگر اندازی سکوی امیرکبیر در حدود سه ماه قبل با جابجایی چهار لنگر به موقعیت جدید اجرایی شد و کمتر از یکماه قبل با جابجایی سه لنگر دیگر، تعداد لنگرهای استقرار یافته در این موقعیت به هفت لنگر افزایش یافت.

بر پایه این گزارش، سکوی نیمه شناور امیرکبیر به منظور اجرای عملیات حفاری در آبهای عمیق توسط هشت لنگر و هشت رشته زنجیر در موقعیت مدنظر استقرار می یابد که در اجرای عملیات پیش لنگر اندازی، تاکنون هفت لنگر ۲۰ تنی توسط هفت رشته زنجیر به طول هزار و ١٠٠ متر و پنج رشته کابل ۵۰۰ متری به وسیله سیستمهای موقعیت یاب در موقعیت از پیش تعیین شده نصب شده اند و لنگر هشتم در زمان انتقال سکو به موقعیت جدید در محل خود در دریا قرار خواهد گرفت.

بر اساس اعلام شرکت نفت خزر، با توجه به لزوم توسعه فعالیتهای اکتشافی این شرکت در بخش عمیق خزر منطبق با اهداف و ماموریتهای تعریف شده، پس از مطالعات جامع فنی و مهندسی مورد نیاز، امکان اجرای عملیات ممکن شده است و با لحاظ کردن تمام مسائل مرتبط با موضوع از جمله رعایت مسائل ایمنی، ارزیابی خطر (Risk assessment) و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی موقعیت جدید، عملیات پیش لنگر اندازی طبق روش اجرایی تهیه شده و بر اساس طرح چیدمان لنگرها (Anchor pattern)  با موفقیت انجام شد.

سکوی ١٥ هزار تنی امیرکبیر تنها سکوی نیمه‌شناور ایران است که به‌منظور انجام عملیات حفاری اکتشافی و توسعه‌ای در آبهای عمیق دریای خزر فعالیت می کند و مهار این دستگاه در محل حفاری به‌دلیل شناور بودن اهمیت ویژه‌ای دارد.

کد خبر 265647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =