استفاده از لامپ رشته‌ای در اداره‌ های دولتی ممنوع شد

بر اساس مصوبه هیئت دولت استفاده از لامپ رشته‌ای بالای 40 وات در اداره‌ های دولتی ممنوع شد.

به‌ گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو، بر اساس اعلام سازمان بهره‌وری انرژی ایران، ممنوعیت استفاده از لامپهای رشته‌ای در ساختمانها و اداره های دولتی، طی مصوبه هیئت وزیران در 26 فروردین ماه امسال درباره ممنوعیت تولید و واردات لامپ رشته‌ای ابلاغ شده است.

بر اساس این گزارش، بخش بزرگی از مصرف انرژی الکتریکی در ساختمانها و اداره های دولتی، مربوط به سیستمهای روشنایی بوده و ظرفیت صرفه‌ جویی قابل توجهی در این حوزه وجود دارد.

ممنوعیت خرید لامپهای التهابی رشته‌ای بالای 40 وات توسط دستگاههای دولتی می‌تواند نقش قابل توجهی برای حفظ و صیانت از منابع ملی کشور داشته باشد.

جایگزینی منابع نور استاندارد و فناوریهای نوین نظیر LED به جای لامپها و چراغهای کم بازده از جمله لامپهای رشته‌ای التهابی که راندمان کمتر از 5 درصد دارند، منجر به صرفه‌ جویی قابل‌ توجهی در مصرف انرژی الکتریکی و کاهش انتشار آلاینده‌ های محیط زیست خواهد شد، به عنوان مثال، برآورد می‌شود که یک لامپ LED با توان حدود 15 وات یا لامپ CFL با توان 23 وات قادر به تولید نور معادل یک لامپ رشته‌ای با توان 100 وات است.

پیرو مصوبه هیئت دولت، لزوم رعایت استفاده نکردن از لامپهای رشته‌ای از طرف وزارت اقتصاد و دارایی به ذی حسابان همه دستگاههای دولتی ابلاغ شده است و ذی حسابان موظف به رصد و نظارت بر این مصوبه هستند.

کد خبر 265655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =