۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
  • کد خبر: 265656
تهدید صادرات نفت لیبی

صادرات نفت لیبی در پی مخالفت شرکت ملی نفت این کشور با توافق دولت با گارد تأسیسات نفتی، در معرض خطر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن و تونس، امیدها به از سرگیری صادرات نفت لیبی با هشدار مصطفی صنع الله رئیس شرکت ملی نفت این کشور در باره توافق دولت با گارد تأسیسات نفتی لیبی، برای بازگشایی بندرهای نفتی لیبی، ضعیف شد.

صنع الله در نامه ای به مارتین کوبلر نماینده سازمان ملل متحد در امور لیبی و شماری از مقام های نفتی و دیپلماتها گفت که دادن امتیاز به ابراهیم جضران فرمانده نیروهای نگهبان تأسیسات نفتی به علت محاصره بندرهای نفتی راس لانوف، السدر و الزویتینه، اشتباه است.

گارد تأسیسات نفتی لیبی روز جمعه (اول مرداد) در پی ملاقات کوبلر با جضران در راس لانوف، تایید کرد که به توافق با دولت وحدت ملی لیبی مورد حمایت سازمان ملل متحد، برای بازگشایی این بندرها در چند روز آینده پایبند خواهد بود و آن را اجرا خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، هر چند که شرایط پایان محاصره پایانه های نفتی لیبی اعلام نشده، اما در باره یک پرداخت اولیه برای حقوق نیروهای الجضران توافق شده است.

صنع الله در این نامه خود افزوده است: این تواقق شامل پرداختهایی است که دیگر گروه ها را تشویق به ایجاد اختلال در فعالیت های نفتی به امید دریافت مبالغ مشابه می کند.

شرکت ملی نفت لیبی همچنین تهدید کرد که شناسایی خود را از رهبری دولت وحدت ملی یا شورای ریاست جمهوری، پس خواهد گرفت.

علی الحاسی سخنگوی گارد تأسیسات نفتی بدون تایید دریافت مبلغیT گفت: اکنون که این نیروها به وعده خود برای بازگشایی بندرها عمل می کنند، حقوق آنها نیز باید پرداخت شود.

لیبی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از هنگام قیام سال 2011 که منجر به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور این کشور شد، در تنش و هرج و مرج به سر می برد و دولت های رقیب و ائتلاف های پیچیده گروه های مسلح، برای کسب قدرت و سهم بیشتر از ثروت قلب توجه نفتی این کشور، مبارزه می کنند.

درگیری های گروه های مسلح، اختلافات کارگری و تهدیدهای امنیتی، موجب کاهش یافتن تولید نفت لیبی به کمتر از یک چهارم یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز سال 2011 شده است.

بر اساس نامه صنع الله، محاصره پایانه های لیبی توسط الجضران و جلوگیری از صادرات نفت این کشور، 100 میلیارد دلار برای این کشور زیان به همراه آورده است.

بر اساس نامه صنع الله، میزان صادرات ابن بندرها در آینده نزدیک به علت حملات گروه تروریستی داعش و دیگر آسیبها، به سختی از 100 هزار بشکه در روز فراتر خواهد رفت.

به گفته منابع دیپلماتیک، دیدار کوبلز با الجضران بر ادامه همکاری امنیتی گارد تأسیسات نفتی لیبی با دولت وحدت ملی، متمرکز بوده است.


کد خبر 265656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =