هیئت عراقی برای هماهنگی نحوه پرداخت گازبهای صادراتی به ایران می آید

نمایندگان وزارت برق عراق، هفته آینده برای نهایی سازی مکانیزمهای مالی قرارداد صادرات گاز، به ایران می آیند.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، امروز (دوشنبه، چهارم مردادماه) در جلسه آموزشی صنعت نفت و در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون تعدادی از کارکنان وزارت برق عراق برای آموزشهای فنی و مالی در ایران حضور دارند و نمایندگان این وزارتخانه هفته آینده برای نهایی سازی مکانیزمهای مالی و پرداخت گازبهای صادراتی به ایران می آیند.
 
عزیزا... رمضانی افزود: زیرساختهای صادرات گاز ایران از ماهها پیش آماده شده و با اعلام آمادگی از سوی طرف عراقی، امکان صادرات گاز به بغداد تا پایان مردادماه فراهم می شود.
 
وی در ادامه به پروژه صادرات گاز به منطقه بصره اشاره کرد و گفت: این پروژه بر اساس برنامه در دست اجراست و براساس هماهنگی با طرف عراقی تا پایان سال 2016 صادرات گاز به نیروگاههای بصره نیز آغاز می شود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ظرفیت صادرات 60 تا 80 میلیارد مترمکعبی گاز در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در این برنامه، امکان صادرات 50 میلیارد مترمکعب گاز به کشورهای منطقه و 30 میلیارد مترمکعب به دیگر کشورها و اروپا وجود دارد.

وی افزود: اگر برنامه های بهینه سازی مصرف را در کشور بصورت جدی اجرا و در برنامه ششم توسعه بتوانیم روزانه 10 درصد صرفه جویی کنیم امکان افزایش روزانه 120 میلیون مترمکعب و سالانه و سالانه 40 میلیارد مترمکعب به ظرفیت صادرات کشور وجود دارد.

رمضانی ادامه داد: بر این اساس، امکان صادرات 30 تا 70 میلیارد مترمکعب گاز به دیگر کشورها و اروپا را خواهیم داشت.

وی درباره خط لوله صادرات گاز به عمان نیز گفت: این پروژه دارای دو بخش خشکی و دریایی بوده که هرکدام یک مشاور دارند که هم اکنون گزارش نهایی آنها اعلام نشده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که در مسیر این خط لوله کشورهای زیادی نیست و بخشی از خط لوله از آبهای کشور امارات عبور می کند، یادآور شد: مذاکره برای عبور این خط از آبهای کشور امارات در دست اقدام است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که امارات با عبور این خط لوله از آبهای کشورش موافقت نکند چه تصمیم خواهید گرفت، گفت: ابتدا ممکن است مخالفت هایی وجود داشته باشد ولی با مذاکره حل می شود و در غیر اینصورت مسیرهای جایگزین دیگری نیز وجود دارد.

رمضانی با بیان این که تجارت گاز در دنیا به گونه حمایت می شود که کسی مانع آن نشود، گفت: پیمان هایی که در سطح جهانی برای تجارت گاز در حال تدوین است از این تجارت حمایت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره مستقیمی برای صادرات گاز اروپا انجام شده است و نظر ترکیه در این رابطه چیست نیز گفت: ترکیه مخالفت جدی با این قضیه ندارد منتهی در هر مذاکره ای طرفین سعی می کنند امتیازاتی برای خود بگیرند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: ترکیه آمادگی دارد در رابطه با صادرات گاز ایران به اروپا همکاری کند و شرکتهایی نیز وجود دارند که مجوز این پروژه را در اختیار دارند.

به گفته وی، بسیاری از کشورهای اروپایی اظهار تمایل کرده اند که گاز ایران را خریداری کنند.

رمضانی با بیان این که برای رسیدن به مرز اروپا، از عسلویه سه هزار و 300 کیلومتر فاصله داریم، گفت: هم اکنون خطوط لوله ای در دنیا وجود دارد که با چهار تا پنج هزار کیلوتر با مقاصد صادراتی اجرا یا در دست اجراست.

وی ادامه داد: به نظر می رسد از طریق خط لوله امکان دسترسی به بازار اروپا را داشته باشیم و اروپا نیز تمایل دارد که منابع و مسیرهای تامین گاز خود را تنوع بخشد، ضمن این که اگر تولید ال ان جی نیز داشته باشیم از این طریق می توانیم به این بازار دست یابیم.

 

 

 

کد خبر 265673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =