پتروشیمی بندرامام با واحد «کلرآلکالی» خداحافظی کرد

مجتمع پتروشیمی بندرامام در مراسمی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با واحد کلرآلکالی خداحافظی کرد و این واحد از مدار تولید خارج شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا  به ماهشهر، واحد کلر آلکالی پتروشیمی بندرامام که بر اساس طراحی اولیه با فرآیند جیوه در حال کار است در مردادماه از مدار خارج شده و تغییر فرآیند آن در دستور کار قرار گرفت.

اجرای طرح تغییر فرآیند واحد کلرآلکالی و حذف جیوه به سه فاز تقسیم شده که در فاز نخست، سیستم ابزار دقیق و کنترل واحد که نیوماتیک بود به آخرین فناوری FCS-DCS مجهز شد و در ابتدای سال 95 به بهره برداری رسید.

فاز دوم این طرح، تامین الکترولایزرهای سیستم ممبراین و تهیه اسناد مهندسی پایه است در این فاز با صاحب دانش واحد (شرکت دنورا که در حال حاضر مالکیت آن به شرکت آلمانی تیسون گروپ واگذار شده است) برای انجام فعالیتهای یادشده توافق شد.

هم اکنون مهندسی پایه تقریبا رو به پایان است و الکترولایزرها نیز که تجهیزات اصلی جایگزین با سلهای جیوه است، تا سه ماه آینده بر اساس برنامه به مجتمع پتروشیمی بندرامام حمل خواهد شد به طور کلی این فاز 55 درصد پیشرفت کار داشته است.

انجام مهندسی تفصیلی و تامین سایر اقلام مورد نیاز و ساختمان و نصب نیز فاز سوم این پروژه است. در این خصوص اسناد مناقصه فعالیت در این فاز در دست تهیه و تکمیل بوده و تا سه یا شش ماه آینده پیمانکار مربوطه انتخاب خواهد شد.

معصومه ابتکار برای بهره برداری از چند طرح محیط زیستی امروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) سفر کرده است.

در این سفر با حضور معاون رئیس جمهوری، افزون بر آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه پساب مجتمع پتروشیمی بندر امام، قرار است واحد کلرآلکالی پتروشیمی بندر امام از مدار تولید خارج  شود و جیوه از فرآیند این واحد حذف و فرآیند غشایی «ممبراین» جایگزین آن می شود. امضای تفاهمنامه تاسیس باغ موزه طبیعی پتروشیمی از دیگر برنامه هایی است که همزمان با حضور رئیس سازمان محیط زیست انجام می شود.

مرضیه شاهدائی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، عادل نژادسلیم مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس و دیگر مدیران پتروشیمی و محلی، معاون رئیس جمهوری را در این سفر همراهی می کنند.

 

کد خبر 265690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =