اعلام آمادگی خارجی ها برای سرمایه گذاری مشترک در پروژه ایران LNG

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از اعلام آمادگی شرکتهای توانمند خارجی به منظور انجام سرمایه گذاری مشترک در پروژه ایران ال ان جی خبر داد و گفت: ارزیابی های فنی پروژه ایران ال ان جی تا حدود سه ماه آینده، به اتمام می رسد.

به گزارش شانا، به نقل از شرکت ملی نفت ایران، علیرضا کاملی ایران با اعلام این خبر افزود: با توجه به اینکه قرار است کارخانه مایع سازی گاز طبیعی به صورت همزمان از سوی سرمایه گذار تامین مالی شود، از طرف یک شرکت پیمانکار، اجرایی و کار ساخت آن به اتمام برسد و همچنین از سوی یک شرکت ثالث، برداشت محموله های ال ان جی تضمین شود، تعدادی شرکت توانمند خارجی آمادگی خود را با تشکیل سرمایه گذاری مشترک که بتوانند سه بعد قضیه را در بر بگیرد اعلام آمادگی کرده اند.

وی با بیان این که شرکتهای اروپایی و شرکتهای قدر آسیایی متقاضی اجرای پروژه ایران ال ان جی هستند، افزود: به طور قطع به بهترین پیشنهاد مطرح شده از سوی این شرکتها پاسخ داده می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران شرکت کره ای کوگس (kogas) را که چندی پیش با شرکت ملی صادرات گاز تفاهمنامه همکاری امضا کرد را یکی از شرکتهایی خواند که برای حضور در پروژه ایران ال ان جی اعلام آمادگی کرده است.

کوگس یکی از شرکتهای بزرگ گازی کره جنوبی است که در سال ۱۹۸۳ از سوی دولت این کشور تاسیس شده است و یکی از شرکتهای اصلی وارد کننده ال ان جی در جهان به شمار می رود.

کاملی  افزود: هم اکنون بررسی مهندسی پروژه ایران ال ان جی، بررسی اقدامهای انجام شده تاکنون، برآورد هزینه مالی برای ادامه کار پروژه و همچنین برآورد میزان فعالیتهای مورد نیاز برای اجرایی شدن از سوی شرکتهای خارجی متقاضی از جمله فعالیتهای فعال در این حوزه است.

اتمام ارزیابی های فنی پروژه ال ان جی تا سه ماه آینده

مدیرعامل شرکت ملی صاردات گاز پیش بینی کرد که تا حدود سه ماه آینده، ارزیابی های فنی پروژه ایران ال ان جی (Due Diligence) به اتمام برسد.

به گفته وی، بعد از اتمام مرحله ارزیابی های فنی پروژه ایران ال ان جی، از بین شرکتهای متقاضی توسعه طرح، بهترین شرکت با بهترین پیشنهاد انتخاب می شود.

شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد یک کارخانه تولید LNG مشتمل بر دو ردیف فرآیندی موازی به ظرفیت سالیانه هر کدام حدود ۵.۴ میلیون تن  ال ان جی، ۰.۲۶۳ میلیون تن پروپان، ۰.۱۹۴ میلیون تن بوتان، ۰.۲۱۳ میلیون تن میعانات گازی و ۰.۱۳۳ میلیون تن گوگرد در سواحل جنوب غربی ایران واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث کند.

پروژه ایران ال ان جی به منظور احداث کارخانه مایع سازی گاز طبیعی در منطقه تمبک واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غربی عسلویه و ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی کنگان- پارس۲ (تمبک) در حال انجام است. این پروژه شامل دو فاز مطالعاتی و اجرایی است که فاز اجرایی آن شامل دو ردیف فرآیندی  (Two-Train)است که هر ردیف شامل ۱ واحد شیرین سازی و ۱ واحد مایع سازی است.

همچنین میزان گاز خوراک کارخانه تولید ال ان جی مربوط به این پروژه، ۱۹۱۰ میلیون استاندارد فوت مکعب در روز برای هر دو ردیف فرآیندی است که از فازهای میدان گازی پارس جنوبی تامین‌ می شود.

اعلام وضع پروژه های پارس و پرشین ال ان جی

کاملی در مورد آخرین وضع پروژه های پارس و پرشین ال ان جی اظهار کرد: طرفهای خارجی فعال در این دو پروژه با آغاز تحریمها، پروژه را ترک کردند. این پروژه هم اکنون غیرفعال است اما نمی توان گفت که منتفی شده است.

وی ادامه داد: نظر وزیر نفت در مورد ادامه اجرای پروژه های پارس و پرشین ال ان جی این است که ابتدا ببینیم با پروژه ای همانند ایران ال ان جی به چه شکل می توانیم به بازار ورود کنیم و بعد در مورد آن دو  پروژه اقدام کنیم.

وی در مورد همکاری ایران و ایتالیا در حوزه ال ان جی گفت: این کشور بیشتر به حضور و مشارکت در پروژه های خرید این محصول تمایل دارد که البته شروع همکاری با این کشور اروپایی به زمانی موکول می شود که ایران آمادگی تولید و فروش ال ان جی را داشته باشد.

کاملی در مورد صادرات ال ان جی به کشورهای اروپایی به عنوان یک هدف بلند مدت، گفت: این روزها اختلاف قیمت گاز بین بازار اروپا و آسیا تقریبا به حداقل خود رسیده است. از طرفی ایران می تواند از طریق کانال سوئز محموله های ال ان جی را طی ۱۲ تا ۱۴ روز به بازار اروپا صادر کند که تقریبا مشابه صادرات به چین و حتی بازارهای دورتر مثل کره، سنگاپور و ژاپن است که با فرض این که قیمتها با همین روال پیش رود و حتی برابر شود، انگیزه بیشتری برای صادرات ال ان جی به اروپا وجود دارد.

کد خبر 265750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =