استفاده از مدلسازی ریاضی در تنظیم برنامه ششم توسعه مدیریت اکتشاف

رئیس برنامه ریزی و کنترل طرحهای مدیریت اکتشاف از استفاده از مدلسازی ریاضی برای نخستین بار در تنظیم برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش شانا، به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مسعود انصاری با بیان این که در تنظیم برنامه ششم توسعه برای نخستین بار به صورت حرفه ای و تخصصی از مدلسازی ریاضی استفاده شده است، گفت: پیش از این در تنظیم برنامه ها از اعداد تجربی استفاده می شد و ارقام پیشنهادی در برنامه بر اساس احجام کاری انجام شده طی سال های مختلف پیش بینی می شد.

وی با بیان این که برنامه ششم توسعه با رویکرد علمی تری تنظیم شده است، توضیح داد: در روش مدلسازی ریاضی با استفاده از نرم افزارهای مختلف توانایی خود را پیش بینی کردیم به عنوان مثال اگر در سالهای متفاوت متراژ لرزه نگاری های متفاوتی (۶۰۰، ۸۰۰ و یا مثلا ۱۰۰۰ کیلومتر) داشته باشیم با استفاده از مدل ریاضی توانایی خود را در انجام عملیات لرزه نگاری و یا حفاری پیش بینی می کنیم.

انصاری افزود: پس از برآورد برنامه احجام کاری، اعتبار سنجی انجام و اعداد تست و با اهداف شرکت ملی نفت ایران همسان سازی می شوند.

وی با بیان این که احجام نفت و گاز اکتشافی نیز با استفاده از مدل ریاضی پیش بینی شده است، افزود: برای این انجام این کار، اکتشافات نفتی در یک بازه زمانی ۳۰ ساله بعد از انقلاب اسلامی ایران آنالیز و اعلام شد که در حوضه های رسوبی مختلف با منابع در دسترس به چه میزان می توان انتظار کشف نفت و گاز داشت.

انصاری برنامه ریزی برای کنترل منظم پروژه ها را از دیگر تفاوتهای برنامه ششم با برنامه پنجم توسعه اعلام کرد و گفت: در سالهای ابتدایی برنامه پنجم، کنترل پروژه ای انجام نمی شد که این روند در انتهای برنامه پنجم کامل شد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، تمام پروژه های داخلی و پروژه های واگذار شده به پیمانکاران در سیستم کنترل پروژه جامع (EPM) کنترل می شوند. بر اساس برنامه ریزی حتی مقرر شده که گزارشهای مربوط به پروژه ها با استفاده از پیام کوتاه به مدیر پروژه مربوطه ارسال شود.

این مقام مسئول در مدیریت اکتشاف با تاکید به پروژه محور بودن برنامه ششم توسعه، گفت: برای نخستین بار در این برنامه برای چاه های اکتشافی، مدیر پروژه تعریف شده است.

وی توضیح داد: در برنامه ششم توسعه، بودجه ریزی نیز کاملا عملیاتی است به این معنا که بودجه ریزی بر مبنای پروژه خواهد بود.

به گفته انصاری، در اوایل برنامه پنجم، موافقتنامه های تبادل شده با سازمان برنامه و بوجه حدود ۸ ردیف را شامل می شد اما هم اکنون بیش از ۱۲۰ ردیف موافقتنامه مبادله می شود که علت آن پروژه محور شدن برنامه هاست.

وی اظهار کرد: در اوایل برنامه پنجم توسعه، به عنوان مثال برای کل عملیات حفاری اکتشافی یک ردیف بودجه تعریف می شد اما از اواخر برنامه پنجم و همچنین در برنامه ششم برای جزئی ترین مراحل نیز موافقتنامه مبادله می شود. الان هر چاه یک ردیف پروژه در سازمان برنامه و بودجه است. این اقدام شفافیت پروژه را افزایش و کنترل آن را راحت تر می کند.

اداره برنامه ریزی و کنترل طرحها با استخراج خط مشی ها و اهداف کلان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از مصوبات و دستورالعمل های هیئت مدیره و مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران وظیفه تدوین و بازنگری برنامه های طرح اکتشاف نفت و گاز در قالب برنامه های بیست ساله، پنج ساله و سالانه و همچنین برآورد و تخصیص بودجه مورد نیاز پروژه ها و زیر پروژه ها و تدوین موافقتنامه طرح اکتشاف نفت و گاز و تحلیل و آنالیزفنی و اقتصادی کلیه پروژه های اکتشافی و تهیه گزارشهای مطالعات اقتصادی از میادین کشف شده نفت و گاز را بر عهده دارد. این اداره از سه واحد تخصصی، برنامه ریزی و تخصص منابع، کنترل طرح ها و بررسی های فنی و اقتصادی تشکیل شده است.

کد خبر 265751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =