کوشش دولت معطوف به افزایش بهره‌وری در تولید انرژی است

سخنگوی دولت گفت: با ایجاد و افزایش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، بهره‌وری در بخش تولید فزونی می‌یابد. ازاین‌رو، می‌توانیم بهینه‌سازی در مصرف انرژی را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، امروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) در نشست خبری و در پاسخ به پرسش ما، درباره افزایش مصرف برق و سیر صعودی گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و درنهایت لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور گفت: وزارتخانه‌های نفت و نیرو در زمینهٔ مصرف انرژی گزارش‌های خود را اعلام می‌کنند.

سخنگوی دولت با این یادآوری که هم اکنون بهره‌وری در حوزه انرژی الکتریکی بالا نیست، گفت: تلاش عمده وزارت نیرو، کوشش برای افزایش بهره‌وری در تولید (برق) است. 

نوبخت گفت: با ایجاد و افزایش نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، بهره‌وری در بخش تولید فزونی می‌یابد. ازاین‌رو، می‌توانیم بهینه‌سازی در مصرف انرژی را انجام دهیم. 

وی در ادامه، گزارشی از آخرین اقدامها و مصوبات دولت ارائه کرد و گفت: پرداختیهای دولت از ابتدای سال تاکنون برای ترمیم حقوق شاغلان و بازنشستگان و اجرای بند 10 ماده 68 برای اختصاص فوق‌العاده به همه کارکنان دولت، 5 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است، همچنین ماهانه هزار و 200 تا هزار و 300 میلیارد تومان اضافه بر میانگین حقوق کارکنان در سال گذشته، پرداخت شده است.

سخنگوی دولت افزود: 4500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگی کارکنان دولت در نظر گرفته شده که نخستین مرحله آن از مردادماه پرداخت می‌شود.

وی به اقدامهای دولت برای خروج از رکود نیز اشاره و تصریح کرد: 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرحهای تولیدی نیمه فعال برای تامین سرمایه در گردش این واحدها پرداخت شده است و 37 هزار میلیارد تومان نیز برای تکمیل 650 طرح عمرانی تا دهه فجر اختصاص یافته است، همچنین تاکنون 14 هزار و 200 میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی، مهارآبهای مرزی و سایر طرحهای عمرانی پرداخت شده است.

نوبخت در ادامه با انتقاد از امواج رسانه‎ای برای بزرگنمایی اخبار فیشهای حقوقی، عنوان کرد: ما تاکنون پنج هزار و 500 میلیارد تومان برای ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان اختصاص داده‌ایم، اما این عدد بزرگ در مقابل ماجرای فیشهای حقوقی، حقیر شمرده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که حقوقهای غیرمتعارف بازستانی شده است، گفت: به جای تعدد قوانین و مقررات درباره پرداخت حقوقها، باید همه را ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری تجمیع کنیم، از این رو شورای حقوق و دستمزد از اختیارات خود استفاده کرد و همه دستگاههای خارج از شمول را ذیل قانون خدمات مدیریت کشوری قرار داد.

وی درباره اقدامهای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز توضیح داد و افزود: دبیرخانه اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین شده است، به لحاظ حساسیت این کار و اراده شخص مقام معظم رهبری برای اجرای این امر، بخش قابل توجهی از وقت و انرژی سازمان مدیریت و برنامه، حتی بیش از برنامه ریزی بودجه سنواتی یا نوشتن برنامه توسعه پنجساله را به خود اختصاص داده است.

نوبخت تصریح کرد: این سازمان باید اصلاح نظام اداری و پیش نویس لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری را انجام دهد، همچنین سرکشی به وضع طرحها در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار دارد، بنابراین افزایش وظایف این سازمان باعث شد برای مدیریت بخش اداری کشور، سازمان جدیدی به نام امور اداری و استخدامی برای تفکیک این وظایف تشکیل شود.

سخنگوی دولت درباره اجرای مصوبات هیئت وزیران در سفرهای استانی، عنوان کرد: رئیس جمهوری نسبت به تعهدات دولت قبل، خود را مسئول می‌داند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توزیع اعتبارات در سفرهای استانی را بر عهده دارد، ما تلاش کردیم تمام طرحها و مصوبات سفرها را تا پایان امسال و حداکثر تا پایان اتمام کار دولت، اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: پارسال موفق شدیم 160 طرح را با حضور مسئولان استانهای مختلف در کل کشور افتتاح کنیم، حدود 650 پروژه باقی مانده که تا دهه فجر یا انتهای سال افتتاح می‎شود، البته باید در نظر داشت شرائط کشور از لحاظ بودجه بسیار سخت است.

نوبخت درباره پرداختیهای معمول دولت نیز گفت: پرداخت حقوق کارکنان دولت را ممکن است یکی دو روز به تعویق بیندازیم، اما یارانه را نمی‌توان به تعویق انداخت و باید در همان روز بیست و ششم هرماه پرداختها انجام شود.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به تصویب تشکیل سازمانهای جدید مناطق آزاد، افزود: ممکن است همه اهداف این مناطق تامین نشده باشد، اما این مناطق موجب عمران و آبادانی شده‌اند، ما سعی کردیم به جای دامن زدن به قاچاق، اقدامهای مردم مناطق مرزی را شفاف و مناطق آزاد را به مرجعی برای صادرات بدل کنیم، البته همه مناطق آزاد پایگاه واردات نیستند و در بسیاری از این مناطق صادرات نیز انجام می‌شود.

وی در ادامه به موضوع برجام اشاره و تصریح کرد: در شورایعالی امنیت ملی، کمیته‌ای شکل گرفته که بتواند بر چگونگی انجام توافق برجام نظارت و کنترل کنند، این که مواردی از اقدامهای طرف مقابل با روح برجام تضاد دارد و طرف مقابل نیز به برخی اقدامهای ما ایراد دارد، به هیئت مخصوص خود می‌رود، بدون تردید گزارش اقدامهای انجام شده توسط کمیته ویژه بررسی به مقامهای نظام ارائه می‌شود و در صورت نقض حقوق خود، پیگیریهای لازم را خواهیم داشت.

نوبخت همچنین درباره گزارش ارائه شده در مجلس در خصوص برجام عنوان کرد: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حد و مرزی برای بررسی برجام وجود ندارد، این که چه میزان از این گزارش در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد یا در صحن علنی مجلس مطرح شود موضوع دیگری است، بحث برجام غیر از مجلس در شورایعالی امنیت ملی به صورت دقیق در حال بررسی است، اگر نمایندگان نیاز به اطلاعات بیشتری دارند می‌توانند از مسئولان وزارت خارجه این موضوع را پیگیری کنند.

کد خبر 265757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =