۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
  • کد خبر: 265760
شرط معترضان برای از سرگیری صادرات نفت لیبی

فرمانده گارد تأسیسات نفتی لیبی اعلام کرد برای ازسرگیری صادرات نفت این کشور، امضای توافقنامه لازم است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، ابراهیم الجضران فرمانده گارد تأسیسات نفتی لیبی روز دوشنبه (4 مرداد ماه) گفت که به رغم آمادگی وی برای پایان دادن به محاصره پایانه های نفتی این کشور، دولت وحدت ملی مستقر در طرابلس باید توافقنامه ای برای از سرگیری صادرات نفت امضا کند.

گارد تأسیسات نفتی خواستار پرداخت دستمزدهای کارگران به عنوان بخشی از هرگونه توافق به منظور پایان دادن به محاصره پایانه های نفتی راس لانوف، السدر و زویتینه است.

هنوز جزئیات مذاکرات نمانیدگان دولت وحدت ملی که از حمایت سازمان ملل متحد برخوردار است و این نیروها منتشر نشده است.

احتمال دستیابی به چنین توافقی در پی نامه روز جمعه مصطفی صنع الله رئیس شرکت ملی نفت لیبی به نماینده سازمان ملل متحد در امور لیبی، ضعیف شد.

وی در این نامه ضمن مخالفت با پرداخت مبلغی به الجضران گفته بود که این اقدام سابقه وحشتناکی بر جا خواهد گذاشت که تاکنون حدود 100 مییلیارد دلار به درآمدهای صادراتی لیبی زیان وارد کرده است.

صنع الله ابراز نگرانی کرده بود که تقاضاهای الجضران از پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت، فراتر برود.

جضران با بی ارزش خواندن نامه صنع الله گفت که این نامه موجب پیشرفت یا تاخیر توافق ازسرگیری صادرات میان این نیروها و دولت زیرنظر شورای ریاست جمهوری، نخواهد شد.

وی افزود: این نیرو در بالاترین حالت آمادگی برای ازسرگیری صادرات است و اکنون باید نمایندگان شورای ریاست جمهوری برای امضا قرارداد از سرگیری صادرات به راس لانوف سفر کنند.

گارد تأسیسات نفتی لیبی که به عنوان یک نیروی ملی برای حفاظت و نگهبانی از تأسیسات نفتی این کشور ایجاد شده بود، اکنون دچار اختلاف و تفرقه داخلی شده است به گونه ای که یگان نیرومند آن به فرماندهی جضران مستقر در منطقه هلال نفتی لیبی عمدتا به صورت مستقل و براساس وابستگی های سیاسی اقدام و عمل می کند.

محاصره بندرهای نفتی لیبی به فرماندهی الجضران در سال 2013 شروع شد که گفته است برای جلوگیری از فساد در فروش نفت، تلاش می کند.

شرکت ملی نفت لیبی برای احیای تولید نفت این کشور شمال آفریقا تلاش میکند که از هنگام فروافتادن در گرداب درگیری های داخلی، در پی قیام منجر به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور لیبی در پنج سال پیش، دچار اختلال شده است.

اختلاف های سیاسی، منازعات کارگری و تهدیدهای امنیتی موجب کاهش تولید روزانه نفت لیبی عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به کمتر از یک چهارم سطح تولید یک میلیون و 600 میلیون بشکه در اوج سال 2011 شده است.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده است که حتی در صورت پایان محاصره توسط نیروهای الجضران، صادرت در کوتاه مدت به علت آسیب های وارد شده به بندرهای نفتی، به سختی از 100 هزار بشکه در روز فراتر خواهد رفت که بخش اندکی از ظرفیت تعیین شده برای صادرات نفت این کشور است.

صنع الله در نامه خود درخواست کرده است که این مبلغ صرف تامین بودجه شرکت نفت خلیج عربی (اگوکو) شد که بزرگ ترین واحد وابسته به شرکت ملی نفت لیبی است.

اگوکو روز دوشنبه اعلام کرد که میدان نفتی سریر در شرق این کشور که به طور عادی حدود 100 هزار بشکه نفت در روز تولید می کند، به علت انتظار این شرکت برای دریافت بودجه تعمیر تجهیزات و پرداخت بدهی های آن، همچنان تعطیل و بدون استفاده باقی مانده است.

کد خبر 265760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =