واقعی شدن قیمت آب یک ضرورت است

معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: زمانی که قیمت آب برحسب تقاضا واقعی می‌شود بالطبع به خود اجازه نخواهیم داد که آب باکیفیت را برای مصارف کشاورزی غیرقابل بازده استفاده کنیم.

به‌ گزارش شانا، حمید پورمحمدی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، امروز (سه‌شنبه، پنجم مردادماه) در نخستین کنفرانس ملی آب با اشاره به پررنگ شدن مسئله آب در کشور گفت: در سالهای اخیر با همت سازمانهای ذیربط در حوزه آب و همکاری دانشگاههای مختلف مسئله بحران آب به یک موضوع همگانی بدل شده است.

وی افزود: امیدواریم در دوره کنونی با سرمایه‌ گذاری داخلی و جذب فاینانس خارجی بتوانیم شاهد تعادل‌ بخشی وضع آب در کشور باشیم، البته سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی نیز به نوبه خود سعی کرده در پرداختن به این دغدغه همگانی نقش موثری ایفا کند.

پورمحمدی تصریح کرد: در سال 94، حدود یکهزار میلیارد تومان برای طرحهای تحت فشار و حدود 500 میلیارد تومان برای تامین آب شرب روستاها اختصاص یافته است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، عنوان کرد: در همین سال حدود 2500 میلیارد تومان به وزارت نیرو برای پیش برد طرحهای عقب افتاده تخصیص داده شده است.

وی گفت: امروز قیمت هر کالایی برای عرضه در بازار تابع تقاضای موجود است، بالطبع آب نیز به‌ عنوان کالایی بسیار کمیاب و غیرقابل تولید از محدودیت خاصی برای عرضه برخوردار است و نمی‌توان با قیمت بسیار پایین آنرا به‌ صورت مناسب و با کیفیت در اختیار متقاضی قرار داد.

پورمحمدی افزود: زمانی که قیمت آب برحسب تقاضا واقعی می‌شود، بالطبع به خود اجازه نخواهیم داد که آب باکیفیت را برای مصارف کشاورزی غیرقابل بازده استفاده کنیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با اشاره وضع محیط زیست ناشی از کمبود آب و خشک شدن تالابها و رودخانه‌ ها، تصریح کرد: اگر بخواهیم محیط زیست را حفظ را کنیم، سالانه باید حداقل 10.8 میلیارد مترمکعب آب را برای محیط زیست رهاسازی کرد.

وی عنوان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری لزوم تدوین دستورالعمل ارزش گذاری آب با توجه به تنوع مناطق اقلیمی و حتی استفاده از ابزارهای مالیاتی احساس می‌شود.

کد خبر 265775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =