۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
  • کد خبر: 265778
افشای فساد مالی در قراردادهای انرژی الجزایر

ایتالیا، برای بستن قراردادهای عظیم انرژی با الجزایر، میلیونها دلار رشوه پرداخت کرده است.

به گزارش فرانس پرس از واشنگتن، یک گروه روزنامه نگاران تحقیقی روز دوشنبه (چهارم مرداد ماه) اعلام کرد که شرکت های پوششی تاسیس شده توسط موسسه حقوقی موساک فونسکا، نقش اساسی در پرداخت رشوه توسط ایتالیا به مقام های الجزایر برای بستن قراردادهای انرژی داشته اند.

کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی، بر اساس میلیونها مدرک و سند داخلی شرکت های پوششی تاسیس شده در کشورهای خارجی، فاش کرد که شرکت خدمات نفتی میلان (سایپم) ایتالیا از طریق 12 تا 17 شرکت تاسیس شده توسط موسسه حقوقی موساک فونسکا، مبلغ 275 میلیون دلار برای برنده شدن در قراردادهای نفت و گاز الجزایر به ارزش 10 میلیارد دلار به مقام های این کشور، پرداخت کرده است.

این گروه روزنامه نگاران تحقیقی که یک پایگاه خبری غیرانتفاعی است، افزود: دادستان های میلان بر این باورند که فرید بدیاوی بازرگان فرانسوی - الجزایری از شرکت های پوششی تاسیس شده در کشورهای خارجی برای انتقال مبلغ این رشوه به مقام های الجزایر استفاده کرده است.

وی متهم است که از یک شرکت پوششی ایجاد شده توسط موساک فونسکا برای انتقال 15 میلیون دلار به بستگان یک وزیر انرژی الجزایر استفاده کرده است.

شرکت موساک فونسکا متخصص در تاسیس شرکتهای فراساحلی است.

کنشگران برای شفافیت مالی از مدتها پیش فعالیت های محرمانه در شرکت ها و بانکداری در کشورهای خارجی را به عنوان صنعتی برای امکان پذیر ساختن فساد مالی و غارت غیرقانونی منابع، محکوم می کرده اند.

یک قاضی ایتالیایی در اکتبر دستور محاکمه سایپم و چند مقام ایتالیایی را به علت فعالیتهای این شرکت در الجزایر، صادر کرد.

پلیس بین المللی (اینترپل) با صدور هشدار بین المللی به نیروهای انتظامی کشورهای جهان اعلام کرده است که بدیاوی 46 ساله مقیم دوبی به اتهام توطئه برای ارتکاب فساد مالی تحت تعقیب پلیس ایتالیا قرار دارد.

سایپم در گذشته نیز به ارتکاب فساد مالی در سطح بین المللی متهم شده است.

دادگاهی در الجزایر نیز درماه فوریه سال جاری (2016) چهار شرکت از حمله سایپم را به اتهام معاملات تجاری همراه با فساد مالی با شرکت نفت دولتی نفت الجزایر (سوناتراک)، به پرداخت غرامتها و جرایمی به مبالغ چهار تا پنج میلیون دینار (35 هزار و 500 تا 44 هزار و 300 دلار) محکوم کرد.

این دادگاه همچنین مجازاتهایی از حبس تعلیقی تا شش سال زندان برای هشت تن از حمله محمد مزیانه مدیرعامل پیشین سوناتراک تعیین کرد.

الجزایر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک ) است.

کد خبر 265778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =