نرم افزار گزارش گیری انتشار کربن در صنعت گاز ساخته شد

نرم افزار گزارش گیری انتشار کربن در صنعت گاز براساس استاندارهای روز دنیا در مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ساخته شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، امروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) در «همایش مدیریت کربن و کنترل انتشار گازهای گلخانه ای» گفت:این پروژه از سال 90 با نگاه به توسعه و فرایندهای کلان شرکت ملی گاز ایران در دستور کار قرار گرفت.
 
سعید پاک سرشت با بیان این که در سال 90، پروژه ای را با هدف بررسی الزامات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت گاز تصویب و اجرایی کردیم، افزود: امروز، این پروژه نهایی و در این سمینار دستاورهای آن ارائه شد.
 
وی اظهار کرد: خوشبختانه در این مدت مسائل مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مدیریت کربن مورد توجه بیشتری قرار گرفت و امروز، بین مدیریتها به ادبیات مشترکی دست یافته ایم و متولیانی برای این کار شناخته شده و فعالیتها را دنبال می کنند.
 
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که باید از یک ساختار گزارش دهی یکسان و یکنواخت در سطح کشور برخوردار باشیم، گفت: صنایع مختلف، گازهای گلخانه ای را در محیط منتشر می کنند و نحوه گزارش دهی این واحدها باید در قالب یک استاندارد مشخص شود.
 
به گفته وی، در قالب مطالعات پژوهشی، این ابزار گزارش دهی را در قالب یک نرم افزار تهیه کردیم.
 
پاک سرشت با بیان این که این نرم افزار برای همه تاسیسات، قابلیت استفاده دارد و میزان انتشار گازهای آلاینده را به محیط برآورد می کند، گفت: این پروژه را برای تاسیسات گاز، پالایشگاه، خطوط توزیع و خطوط انتقال تعریف کرده ایم و توانستیم مبنای گزارش دهی یکنواختی را تهیه کنیم. 
 
وی با بیان این که از بقیه شرکتهای صنعت نفت نیز انتظار داریم از این ابزار استفاده کنند، ادامه داد: از سازمان حفاظت محیط زیست نیز انتظار داریم در صورتی که این فرآیند مورد تایید بود، آن را گسترش دهند تا از یک نحوه گزارش دهی یکسان برخوردار باشیم.
 
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که برای جمع آوری گزارش انتشار کربن باید مبنایی یکسان داشته باشیم، تصریح کرد: وقتی متعهد می شویم به میزان مشخصی از انتشار برسیم، نخست باید بدانیم وضع امروز ما چگونه است و اندازه گیری با چه ابزاری انجام و گزارش آن ارائه می شود.
 
وی در ادامه با اشاره به تدوین نقشه راه برای رسیدن به اقداماتی که بعنوان اهداف پیش بینی کرده ایم، یادآورشد: ما پتانسیل انتشار گازهای گلخانه بخشهای مختلف صنعت گاز را شناسایی و سهم هرکدام از این بخشها را تعیین کرده ایم.
 
به گفته پاک سرشت، در این نقشه راه مشخص کردیم که در هر بخش چه راهکارهایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای وجود دارد و مهمتر از آن، سرمایه مورد نیاز این بخشها چه میزان است.
 
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که سهم کاهش انتشار را برای هر اقدام و منابع سرمایه گذاری آن را در اختیار داریم، اظهار کرد: بر این اساس می توانیم اولویتهای این حوزه را شناسایی و در دستور کار قرار دهیم.
 
وی با اشاره به شناسایی پتانسیلهای استفاده از کنوانسیونهای بین المللی در صنعت گاز گفت: هم اکنون کنوانسیونهای مختلفی در دنیا تعریف شده که با توجه به سرمایه گذاری بالای این حوزه می توانیم از این فرآیندها استفاده کنیم.
 
پاک سرشت ادامه داد: منافع این کار به تمام دنیا برمی گردد به همین دلیل مجامع بین المللی این پروتکلها را ایجاد کرده تا کشورهای مختلف بتوانند از آن بهره ببرند.
 
وی تاکید کرد: پتانسیلها شناسایی شده و انتظار داریم سازمانهای متولی این پروتکلها را پیگیری و شرایط استفاده از تسهیلات جهانی را ایجاد کنند.
کد خبر 265782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =