استفاده از روش جدید برای شناسایی مرز سیالات مخزنی

توصیف دقیق توزیع سیالات و ارزیابی سطوح تماس بین آنها نقش بسیار مهمی در کاهش عدم قطعیت در ارزیابی ذخیره هیدرو کربنی مخزن و در نتیجه انتخاب استراتژی توسعه میدان دارد.

به گزارش شانا، توزیع و انتشار سیالات مخزنی توسط عواملی همچون نیروهای شناوری، نیروی هیدرواستاتیک، همچنین شرایط هیدرودینامیک مخزن و تخلخل و نفوذپذیری سنگ مخزن کنترل می‌شود. بطور کلی و صرفنظر از نحوه عملکرد این عوامل در یک مخزن حاوی هر دو فاز آب و نفت می‌توان یک مرز کلی آب- نفت (WOC) را مشخص کرد.

سطوح سیالات مخزن را می توان با نمودار گیری، انجام تست چاه، آزمایشات ویژه مغزه و یا عملیات لرزه نگاری تخمین زد. اما در عمل با توجه به غیر اقتصادی بودن و نیز در دسترس نبودن اطلاعات مربوط به تست چاه یا آزمایش‌های ویژه مغزه و عملیات لرزه نگاری برای همه چاه‌ها، رایج ترین رویکرد تفسیر نگارهای پترو فیزیکی است. 

از آنجا که عموماً مرز سیالات مخزنی به علت پیچیدگی خصوصیات و ضخامت سنگ مخزن و عواملی همچون اثر واگ، درز و هجوم فیلترهای گل حفاری مختل می‌شود، وجود روشی که بتواند این اثرات را تا حد ممکن کاهش دهد ضروری به نظر می رسد.

در پژوهش «تشخیص سطوح سیالات مخزنی با استفاده از تبدیل موجک پیوسته نگار مقاومت ویژه» اطلاعات مرتبط با 3 چاه مربوط به یکی از میدان‌های جنوب غرب کشور به منظور یافتن مرز آب - نفت بررسی شده است.

در این راستا از روشی جدید و بر مبنای تبدیل موجک پیوسته نگار مقاومت ویژه جهت شناسائی سطوح مختلف سیالات مخزنی استفاده شده است.

نتایج عملکرد این روش که با اطلاعات تست چاه مورد اعتبار سنجی قرار گرفته، بیانگر آنست که این روش قادر است با دقت بالایی مرز سیالات مخزنی را مشخص کند.

کد خبر 265787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =