مبادله انرژی میان ایران و ارمنستان افزایش می‌یابد

وزیر نیرو در دیدار با وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان بر افزایش مبادله برق میان دو کشور تاکید کرد.

به‌ گزارش شانا به نقل از وزارت نیرو، حمید چیت‌ چیان، دیشب (سه‌شنبه، پنجم مردادماه) در دیدار با لئون یولیان، وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان با اعلام این خبر گفت: سیاست ایران در منطقه توسعه روابط با همسایگان و همگرایی بیشتر است و امیدوارم روابط خوب ایران و ارمنستان با ارتباطهای موثر سیاسی و اقتصادی مستحکم شود.

وزیر نیرو افزود: اراده مقامهای عالی دو کشور بر استحکام و توسعه روابط دوسویه بوده و تصمیمهای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان نیز در این زمینه بسیار موثر است، امیدواریم این روابط از مذاکره به عمل بدل شود.

وی به روابط دو کشور در حوزه انرژی اشاره و تصریح کرد: چشم‌انداز ما در این بخش توسعه همکاریهاست و با اجرای خط سوم اتصال شبکه برق ایران به روسیه از طریق ارمنستان و گرجستان و همچنین افزایش صادرات گاز به ارمنستان، آینده بسیار خوبی برای این بخش پیش‌بینی می‌شود.

چیت چیان با اشاره به تمایل دولت ایران برای توسعه روابط با ارمنستان در زمینه‌ های حمل و نقل، ساخت بزرگراه و توریسم عنوان کرد: زمانی فضای همکاری گسترش می‌یابد که پروژه‌ های جدید همکاری بین دو کشور تعریف شود.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم تسریع در اجرای خط سوم انتقال برق گفت: تا زمانی که خط سوم ایجاد نشود میزان تبادل برق ایران و ارمنستان محدود خواهد بود و اگر ظرفیت بیشتر شود، ما آمادگی این کار را داریم که تبادل برق را با ارمنستان افزایش دهیم.

وی افزود: با توجه به متفاوت بودن فصل پیک مصرف دو کشور، ما آمادگی داریم در تابستان همزمان با پیک مصرف ایران از ارمنستان برق وارد کرده و در زمستان که زمان پیک مصرف برق ارمنستان است، صدور برق خود را افزایش دهیم.

در این دیدار وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان با اشاره به مصوبات کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور گفت: هم‌ اکنون چند طرح در بخش انرژی در این کمیسیون تصویب شده که باید با همکاری دو کشور اجرایی شود، از جمله نیروگاه مغری و چند نیروگاه بادی که قرار است از سوی شرکتهای ایرانی ساخته شود.

لئون یولیان ادامه داد: افزایش مبادله گاز و تهاتر برق با ایران مورد علاقه ارمنستان است و باید مذاکره لازم برای تعیین تعرفه انجام شود.

وی با اشاره به علاقه ارمنستان برای صدور برق به ایران عنوان کرد: شبکه برق ارمنستان این قدرت را دارد که انتقال خود را افزایش دهد و اگر سیاست قیمتی در این زمینه تعیین شود، می‌توانیم تبادل برق را توسعه و گسترش دهیم.

کد خبر 265814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =