منطقه آزاد اروند آماده جذب سرمایه برای ساخت نیروگاه است

مدیرکل دفتر توسعه صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو گفت: باید از ظرفیتهای بسیار بالای موجود در مناطق آزاد استفاده شود، بعنوان مثال هم اکنون منطقه آزاد اروند این پتانسیل را دارد که تا سه هزار مگاوات نیروگاه در آن احداث شود.

به گزارش شانا، چهل و سومین جلسه هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با حضور بهرام نظام الملکی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو برگزار شد.

در این نشست مدیرکل دفتر توسعه صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو با بیان این که 90 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق است، گفت: فدراسیون صادرات انرژی باید سه شرکت صادراتی قوی در حوزه آب و برق ایجاد کند.

بهرام نظام الملکی افزود: دولت به این نتیجه رسیده که باید صادرات تقویت شود، اما موضوع این است که بخش خصوصی چه پیشنهادها و طرحهایی را در این رابطه ارائه داده و ضروری است که بخش خصوصی مواردی که موجب سهولت در صادرات می‌شود را پیشنهاد دهد.

وی با تاکید بر این که باید از توانمندیهایی که در حوزه آب و برق وجود دارد، در جهت ارزآوری و اشتغال استفاده شود، تصریح کرد: دفتر توسعه صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو آمادگی دارد کمکهای لازم را به فدراسیون صادرات انرژی ارائه دهد تا سه شرکت صادراتی قوی در حوزه آب و برق ایجاد شود، همچنین در شرائطی که صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق بیش از 90 درصد است، باید این موضوع پیگیری شود که وابسته بازرگانی سفارتخانه های ایران در سایر کشورها از حوزه فدراسیون صادرات انرژی باشد.

نظام المکی عنوان کرد: متاسفانه با وجود ظرفیتی که در حوزه آب و برق وجود دارد و سهم بسیار بالای صادرات در این حوزه، این بخش در اتاق بازرگانی صدایی ندارد و آثاری از آن مشاهده نمی‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو در ادامه با بیان این که برای تقویت و توسعه صادرات، مشکلاتی وجود دارد، گفت: یکی از این مشکلات عملکرد بانکهاست، متاسفانه در شرایطی که باید سیستم بانکی در خدمت تولید و صنعت و اشتغال باشد، اینگونه نیست.

وی افزود: باید از ظرفیتهای بسیار بالای موجود در مناطق آزاد استفاده شود، بعنوان مثال هم اکنون منطقه آزاد اروند این پتانسیل را دارد که تا سه هزار مگاوات نیروگاه در آن احداث شود.

نظام المکی با تاکید بر ضرورت ارائه جوایز صادراتی به شرکتها تصریح کرد: شرکتهای ایرانی به استناد تعهدی که دولت قبل از سال 88 ارائه داده است، قیمت خود را پایین آورده‌اند تا در مناقصات برنده شوند و این در حالی است که جوایز صادراتی را به آنها نمی‌دهند و این بر خلاف قانون است.

حمیدرضا صالحی، دبیر فدراسیون صادرات انرژی نیز در این نشست گفت: فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته، نخستین فدراسیون ایجاد شده در اتاق بازرگانی ایران پس از پیروزی انقلاب است.

وی افزود: پس از فدراسیون صادرات انرژی، فدراسیونهای آب و نفت به وجود آمد و قرار است فدراسیون برق نیز تشکیل شود و این فدراسیونها در مجموع کنفدراسیون انرژی را تشکیل خواهند داد که ایجاد این کنفدراسیون در تجمیع صداهای مشترک و تقویت صادرات انرژی موثر خواهد بود.

کد خبر 265830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =