دولت یازدهم در مسائل زیست محیطی صنعت نفت رویکردی تازه دارد

رئیس سازمان محیط زیست گفت: اکنون در شرایطی هستیم که موضوع محیط زیست در کنار همه اولویت‌های اقتصادی، توسعه‌ای و بین‌المللی دولت، یکی از موضوع های مهم، کلیدی و مورد توجه همگان است و در بخش‌هایی مثل نفت، ما شاهد این تغییر رویکرد جدی نسبت به گذشته هستیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به ماهشهر، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، روز سه‌شنبه (پنجم مردادماه) در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر، در سخنانی با بیان این که مباحث زیست‌محیطی بویژه در صنعت پتروشیمی برای کشور ما اهمیت فراوانی دارد، اظهار کرد: دولت یازدهم از ابتدای کار، موضوع حفظ محیط زیست را در دستور کار خود و اولویت‌های اصلی کار دولت قرار داده است.

وی افزود: دستاوردهایی که در زمینه احداث تصفیه خانه های مجتمع های پتروشیمی در ماهشهر شاهد آن بودیم، در وهله نخست فواید بهداشتی، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و .. به نفع خود این مجموعه ها و کارکنانش خواهد بود و ممکن هزینه احداث این طرح ها زیاد باشد، اما  نتایج آن ارزشمند است و ارزش افزوده زیست محیطی به همراه دارد.

وی در بیان فواید این اقدام افزون بر فایده های محلی و استانی آن به آثار بین المللی آن اشاره کرد و یادآور شد: به عنوان نمونه مهمترین فایده حذف آلاینده مهم جیوه، در وهله نخست برای مردم این منطقه است اما بعد مهم این اقدام از دید بین المللی است که به دلیل وصل بودن خلیج فارس به آب های بین المللی، این امر گام مهمی در راستای تحقق تعهدهای ما در کنوانسیون «مینی‌ماتا» است.

ابتکار در توضیح کنوانسیون «مینی‌ماتا» که به حذف و مدیریت خروج جیوه از چرخه طبیعت مربوط می شود، گفت:  این مسئله به قدری اهمیت دارد  که دنیا برای آن کنوانسیون ایجاد کرده و خوشبختانه کشور ما حامی این کنوانسیون است و اقدامهای مناسبی در این باره انجام شده است که از جمله آن می توان به از مدار خارج کردن واحد کلر آلکالی پتروشیمی بندرامام اشاره کرد.

معاون رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان مزیت‌های ایران در زمینه نفت و گاز در دنیا، افزود: با وجود این مزیت‌ها باید در بخش صنایع بالادستی و پایین‌دستی به شکل صد در صد توان علمی، فنی و دانش‌بنیان خود را برای ارتقای سطح استانداردهای سیستماتیک و ایجاد فضای سبز، بهینه‌سازی مصرف، کاهش آلودگی‌ها، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای،  بهینه‌سازی در آب و  انرژی، توان ویژه‌ای داشته و سرآمد باشیم و به بتوانیم در عرصه بین‌المللی رقابت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخش خصوصی که امروز عهده‌دار سهمی جدی در این زمینه است، باید بداند که ما اگر بخواهیم با دنیا رقابت کنیم و به شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی برسیم، باید کار علمی و دانش‌بنیان انجام دهیم و در عین حال، سعی کنیم الزام های اجرای استانداردها در مدیریت محیط زیست و HSE را ارتقا دهیم.

ابتکار با اشاره به حادثه آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا گفت: این حادثه اهمیت HSE را باردیگر به همه ما گوشزد کرد که این موضوع را باید در همه ابعاد، با مدیریت کارآمد و آمادگی لازم و با پایش مستمر بویژه در حوزه محیط زیست مورد توجه قرار دهیم تا کارآیی لازم را داشته باشند.

وی گفت: بخش خصوصی باید بداند که ما اگر بخواهیم با دنیا رقابت کنیم و به شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی برسیم، باید الزام های اجرای استانداردها در مدیریت محیط زیست و اچ اس یی را ارتقا دهیم.

ابتکار اظهار امیدواری کرد با تعریف خط‌مشی زیست‌محیطی و تلاش بیشتر بتوانیم باز هم شاهد توسعه پایدار بیشتر در منطقه و سطح بین‌المللی باشیم و بتوانیم بزودی کیفیت شاخص‌های زیست‌محیطی و زندگی را در استان خوزستان جشن بگیریم.

کد خبر 265851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =