سکوی امیرکبیر در موقعیت جدید اکتشافی خزر مستقر شد

سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر پس از 36 ساعت عملیات پیچیده و طاقت فرسا عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) در موقعیت جدید اکتشافی واقع در بلوک 8.1 خزر مستقر شد.

مسعود متین فرد، سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر در گفتگو با خبرنگار شانا، در تشریح جزئیات این عملیات، گفت: پس از برنامه ریزی برای جابجایی و انتقال سکوی امیرکبیر به موقعیت جدید اکتشافی، مطالعات لازم با هدف آنالیز رشته های مهار سکو و عملیات لنگراندازی ازسوی دانشگاه صنعتی شریف آغاز و در مرحله بعدی، پیمانکار انتقال سکو انتخاب شد. 

وی تصریح کرد: قبل از آغاز عملیات پیش لنگراندازی، آنالیز ریسک، آنالیز خطر و طرح اقتضایی عملیات پیش بینی و بررسی شد.

متین فرد با اشاره به آغاز عملیات پیش لنگراندازی از حدود سه ماه قبل، ادامه داد: در مرحله نخست، چهارلنگر و در مرحله دوم سه لنگر در موقعیت جدید اکتشافی مستقر و به تدریج مقدمات انتقال سکو فراهم شد. 

وی با اشاره به حجم و پیچیدگی زیاد عملیات پیش لنگراندازی، اظهارکرد: این عملیات با استقرار هفت رشته زنجیر یکهزار و 100 متری با استفاده از سه شناور کاسپین 1، کاسپین 2 و کاسپین 3 اجرایی و لنگر هشتم بعنوان لنگر آخر، نیز همزمان با انتقال سکو به موقعیت جدید انتقال یافت. 

سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر با بیان این که عملیات انتقال سکوی امیرکبیر عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه)  با موفقیت پایان یافت، افزود: با توجه به پایان یافتن عملیات انتقال این سکو، در ساعات نزدیک شامگاه و تاریکی هوا، عملیات مهار سکو به امروز (چهارشنبه، ششم مردادماه) موکول شده است و پیش بینی می کنیم در نهایت ظرف 36 ساعت آینده مهار سکو و اتصال زنجیرها به پایان برسد و سکو بصورت ایمن و مهارشده در موقعیت جدید استقرار یابد. 

متین فرد،  توانایی حفاری در آبهای عمیق را خصوصیت بارز سکوی امیرکبیر عنوان کرد و گفت:  این سکو برای حفاری تا عمق یکهزارمتری از سطح دریا و تا عمق 6 هزار متری از بستر دریا طراحی شده و در نوع خود در خاورمیانه منحصر به فرد است. 

سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر تصریح کرد: سکوی امیرکبیر با وزن 15 هزار تن به وسیله هشت لنگر 20 تنی مهار می شود که هر کدام از لنگرها با یکهزار و 100 متر زنجیر که هر متر آن 125 کیلو وزن دارد در مهار سکو نقش آفرینی می کنند و این مشخصات، عملیات را به عملیاتی پرریسک بدل کرده بود. 

وی با اشاره به استفاده از شناورهای کاسپین 1، 2 و 3 در این عملیات جابجایی، یادآور شد: این شناورها قابلیتهای فراوانی دارند و از این جهت از داراییهای ارزشمند صنعت نفت بشمار می روند.

متین فرد اعلام کرد: این عملیات به همت پیمانکاران ایرانی و با نظارت و مدیریت عالیه شرکت نفت خزر اجرایی شد.

بر اساس اعلام شرکت نفت خزر، با توجه به لزوم توسعه فعالیتهای اکتشافی این شرکت در بخش عمیق خزر منطبق با اهداف و ماموریتهای تعریف شده، پس از مطالعات جامع فنی و مهندسی مورد نیاز، امکان اجرای عملیات ممکن شد و با لحاظ کردن تمام مسائل مرتبط با موضوع از جمله رعایت مسائل ایمنی، ارزیابی خطر (Risk assessment) و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی موقعیت جدید، عملیات پیش لنگر اندازی طبق روش اجرایی تهیه شده و بر اساس طرح چیدمان لنگرها (Anchor pattern)  با موفقیت انجام شد و به دنبال آن، عملیات انتقال سکو عصر دیروز....  با موفقیت پایان یافت. 

سکوی ١٥ هزار تنی امیرکبیر تنها سکوی نیمه‌شناور ایران است که به‌منظور انجام عملیات حفاری اکتشافی و توسعه‌ای در دریای خزر فعالیت می کند و مهار این دستگاه در محل حفاری به‌دلیل شناور بودن اهمیت ویژه‌ای دارد.

عملیات جابجایی و انتقال سکوی نیمه شناور امیرکبیر که از بامداد روز دوشنبه (چهارم مردادماه) آغاز شده بود، عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) با موفقیت پایان یافت. 

کد خبر 265852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =