توسعه سامانه CHP گامی مهم به سوی مصرف بهینه انرژی است

رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت یکی از نکته های کلیدی استفاده از سامانه CHP را توازن قیمتی میان برق و گاز برشمرد و گفت: با تولید انبوه و توسعه این سامانه امکان صرفه جویی انرژی و افزایش راندمان بالای 90 درصد در ساختمانهای مسکونی، تجاری و اداری فراهم می شود.

به گزارش خبرنگارشانا، جلیل جعفری بنه خلخال، رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امروز چهارشنبه (ششم مرداد ماه) در بازدید از نمونه سازی و توسعه خط ساخت سامانه تولید همزمان برق و حرارت در مقیاس میکرو با اشاره به این که سوخت پاک گاز، موتور محرکه این سامانه است، گفت: این دانش از فناوریهای مهم و مورد تاکید وزیر نفت است که روشی نو برای تولید همزمان برق و حرارت است.

وی افزود: با رفع موانع موجود برای گسترش فرهنگ استفاده از CHP، همه سازمان ها و خانواده ها باید در استفاده بهینه از انرژی گام بردارند.

جعفری با بیان این که با استفاده از سامانه CHP، گاز به برق و حرارت تبدیل می شود، تصریح کرد: فناوری و دانش فنی این سامانه بر مبنای تبدیل و تغییر موتور خودرویی OHVG به موتور صنعتی دائم کار و بکارگیری مبدل صفحه ای چگالی است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت یکی از نکته های کلیدی اجرای این پروژه را رسیدن به توازن قیمتی میان برق و گاز برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با تولید انبوه و توسعه این سامانه امکان صرفه جویی انرژی و افزایش راندمان بالای 90 درصد در ساختمانهای مسکونی، تجاری و اداری فراهم می شود.

وی افزایش قیمت انرژی الکتریکی در سال های اخیر را خیره کننده دانست و اظهارکرد: واحدهای استفاده کننده از این سامانه، برق تولیدی خود را مصرف و از گرمای خروجی (تلف شده) برای تولید بخار، گرم کردن آب، گرم کردن هوا و نیازهای حرارتی استفاده می کنند، همچنین امکان استفاده از گرمای بازیابی شده برای تولید مجدد برق نیز وجود دارد.

جعفری بنه خلخال، تولید و توسعه این سامانه را پس از طرح مطالعاتی در 2 فاز عنوان کرد و گفت: با انجام طراحی و نمونه سازی دستگاه و تخصیص 35 میلیارد ریال یکهزار دستگاه تا پایان سال به تولید انبوه خواهد رسید.

جعفری مهمترین مزایای استفاده از این نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت را  نرخ بازگشت سرمایه پایین، سوخت رایگان مصرفی، کاهش آلودگی های زیست محیطی و  راندمان بالا و تلفات بهره برداری کم عنوان کرد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به منظور آشنایی بیشتر و بررسی با توانمندیهای فناورانه تولید سامانه همزمان برق و حرارت در مقیاس میکرو (CHP) امروز از روند توسعه این سامانه بازدید کرد.

کد خبر 265863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =