۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
  • کد خبر: 265891
رکورد معاملات پلیمری در بورس کالا شکست

رونق معاملات محصولات در بورس کالا که به رکوردشکنی در فروش برخی مواد پایه منجر شده است، به گفته کارشناسان می تواند نشانه های بازگشت رونق اقتصادی و خروج از رکود باشد.

به گزارش شانا، معاملات انواع محصولات پایه در بورس کالا روندی رو به افزایش داشته و از نظر حجم و ارزش رشد کرده است که از جمله مهمترین آنها می توان به محصولات پتروشیمی و پلیمری اشاره کرد.

پایگاه اطلاع رسانی بورس کالا گزارش کرد: دیروز حجم معاملات مواد پلیمری به 50 هزار و 653 تن رسید که از آغاز امسال تاکنون بی سابقه بوده است.

افزون بر افزایش حجم عرضه ها در هفته جاری، بازار محصولات پلیمری نیز پررونق بود و مصرف کنندگان در صف خرید ایستاده اند.

بر اساس آمار، از فروردین ماه تاکنون با این حجم معامله در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی روبرو نبودیم و این موضوع می تواند نویدبخش روزهای خوب برای بازار مصرف پتروشیمی ها باشد.

برخی کارشناسان اقتصادی، رشد حجم معاملات کالاهای مختلف همچون پتروشیمی و فرآورده های نفتی، صنعتی و معدنی و کشاورزی در بورس کالای ایران را از نشانه های بازگشت رونق اقتصادی و خروج از رکود قلمداد می کنند.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، ورود مصرف کنندگان خرد به معاملات بورس کالای ایران و افزایش رغبت خرید از سوی این گروه از دلایل افزایش حجم معاملات محصولات پلیمری است.

رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه، در این باره گفت: در دو هفته گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی متاثر از نرخهای جهانی روندی افزایشی داشت.

وی افزود: همچنین حذف کدهای معاف از مالیات در بازار محصولات پلیمری از سوی بورس کالای ایران سبب شده است رونق بیشتری به بازار پتروشیمی ها تزریق شود.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، اکنون بیشتر مصرف کنندگان که از بورس کالای ایران خرید می کنند، راضی به نظر می رسند.

فروش سلف مجتمع های پتروشیمی نیز سبب شده است بازار محصولاتی همچون پی.وی.سی به تعادل نسبی برسد و نگرانی خریداران درباره کاهش عرضه های این گروه کاهش یابد.

بیشتر فعالان این بخش به آینده بازار پتروشیمی خوشبینند و احتمال می دهند بازار با افزایش حجم مصرف و صادرات محصولات پتروشیمی در ماه های آینده روبرو شود و پیش بینی می کنند معاملات بورس کالای ایران به روال کنونی خود ادامه دهد.

عرضه محصولات پایه در بورس کالا سبب شفافیت اقتصادی شده است و جلو رانت، انحصار و سوءاستفاده را می گیرد، مصرف کنندگان نهایی محصولاتی مانند پلیمر و پتروشیمی، می توانند با سهولت و اطمینان بیشتری مواد پایه مورد نیاز خود راخریداری کنند.

کد خبر 265891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =