ازسرگیری فروش نفت لیبی با بازگشایی پایانه های اصلی صادرات

شورای ریاست جمهوری لیبی اعلام کرد که پایانه های مهم و اصلی صادراتی نفت این کشور، بازگشایی شده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس از بنغازی در شرق لیبی، این اقدام پس از به توافق رسیدن نماینده این شورای مورد حمایت سازمان ملل متحد با ابراهیم الجضران، فرمانده یک گروه شبه نظامی صورت می گیرد که با جلوگیری از فعالیت پایانه های اصلی نفت لیبی در دسامبر 2014، صادرات نفت و درآمدهای نفتی دولت لیبی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد.

موسی الکنی، معاون این شورا با اعلام خبر بازگشایی این تاسیسات، در حالی که جضران در کنار وی در پایانه نفتی راس لانوف در شرق لیبی ایستاده بود،‌ ابراز امیدواری و خوشبینی کرد که این توافق و اقدام، سرآغاز بازسازی این کشور باشد.

نفت خام تولیدی لیبی، عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، معروف به سبک شیرین به علت آسان تر بودن تبدیل آن به بنزین و گازوییل در پالایشگاهها، کمیاب و گران قیمت است.

لیبی از هنگام قیام سال 2011 علیه معمر قذافی دیکتاتور این کشور و سرنگونی وی دچار هرج و مرج، جنگ داخلی و بحران است که سبب کاهش شدید تولید و صادرات نفت این کشور و کاهش درآمدهای آن شده است.

سرتیپ عبدالرازق النضوری، فرمانده کل ارتش لیبی قبلا تهدید کرده بود که نیروهایش، کشتیهای نفتکش خارجی را که بدون مجوز وارد آبهای سرزمینی این کشور نفت خیر شمال آفریقا شوند، هدف قرار خواهند داد.

النضوری این تهدیدها را چند روز پس از امضای توافق میان مارتین کوبلر نماینده سازمان ملل متحد در امور لیبی و ابراهیم الجضران فرمانده شبه نظامیان محافظ تأسیسات نفتی لیبی درباره اداره پایانه های مهم نفتی این کشور، مطرح کرد.

بر اساس گزارشهای تائید نشده، گارد تأسیسات نفتی لیبی در این توافق، مبلغ ٢٤١ میلیون دینار (معادل ١٨٠ میلیون دلار)، دریافت خواهد کرد.

النضوری به شرکتهای خارجی درباره امضا توافق نفتی با هریک از جناحهای این کشور به جز شرکت دولتی ملی نفت لیبی مستقر در بنغازی هشدار داد.

بر اساس بیانیه ارتش لیبی، هر شناور یا نفتکشی که بدون توافق قبلی با شرکت ملی نفت وابسته به پارلمان، به سوی آبهای سرزمینی لیبی حرکت کند، هدف حمله قرار خواهد گرفت.

شرکت نفت لیبی همانند دیگر نهادهای این کشور عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، از هنگام قیام سال ٢٠١١، میان جناحهای حاکم بر شرق و غرب این کشور تقسیم شده است.

الجضران که فرماندهی یک نیروی بزرگ شبه نظامی به نام گاردهای تأسیسات نفتی را بر عهده دارد، در سال ٢٠١٣ نیز با محاصره پایانه های عمده نفت لیبی یعنی راس لانوف، السدر و زویتینه، فعالیت آنها را متوقف کرد که سبب سقوط شدید تولید روزانه نفت لیبی از یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در سال ٢٠٠١ پیش از سقوط قذافی به کمتر از یک چهارم در سال ٢٠١٦ شد.

به گفته یک مقام شرکت ملی نفت لیبی، این کشور تنها در سه سال گذشته بیش از ١٠٠ میلیارد دلار از سودهای بالقوه خود را به علت تنشها و هرج و مرج، از دست داده است.

بر اساس آمار رسمی، کل صادرات نفت لیبی در سال ٢٠١٢ میلادی ٥٣١ میلیون بشکه بوده که در سال ٢٠١٥ به ١٤٦ میلیون بشکه کاهش یافته است.

گارد تأسیسات نفتی خواستار پرداخت دستمزدهای کارگران بعنوان بخشی از هرگونه توافق به منظور پایان دادن به محاصره پایانه های نفتی راس لانوف، السدر و زویتینه است.

گارد تأسیسات نفتی لیبی که بعنوان یک نیروی ملی برای حفاظت و نگهبانی از تأسیسات نفتی این کشور ایجاد شده بود، اکنون دچار اختلاف و تفرقه داخلی شده است به گونه ای که یگان نیرومند آن به فرماندهی جضران مستقر در منطقه هلال نفتی لیبی عمدتا به طور مستقل و براساس وابستگیهای سیاسی اقدام می کند.

محاصره بندرهای نفتی لیبی به فرماندهی الجضران در سال ٢٠١٣ شروع شد که گفته است برای جلوگیری از فساد در فروش نفت، تلاش می کند.



کد خبر 265933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =