۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
  • کد خبر: 265962

توازن قدرت در بازار جهانی نفت تغییر کرده است و قدرت های جدیدی خارج از اوپک درحال رشد هستند.

به گزارش مانی اینترنشنال، سیاستمداران، تاجران و مشتریان به خوبی روزهایی را به یاد دارند اوپک بر جهان حکمرانی می کرد و می توانست دولت ها را وادار کند که در مقابل خواسته های تولیدکنندگان نفت تعظیم کنند. قدرتی که باز و بسته کردن شیرهای نفت در اختیار این سازمان می گذاشت.

درست است که تهدید جهان با کنترل جریان نفت روش مطلوب برخی تولیدکنندگان نفت بود، اما اوپک در طول این سالها سقف تولید خود را تقریبا بدون تغییر حفظ کرد و تهدید چندین دهه ای برای بستن شیرهای نفت عملیاتی نشده است.

حالا کشورهای دیگری خارج از اوپک تاج سلطنت را از روی سر اعضای باشگاه اوپکی ها برداشته اند.

دیگر روزهایی که عربستان سعودی بر اوپک حکمرانی می کرد و قدرت های جهانی در آمریکا و اروپا را تحت تاثیر می گذاشت تمام شده است. حالا خاندان سلطنتی سعودی می خواهد آرامکو را بفروشد.

عربستان خواستار آن است که شاهد رشد قیمت نفت باشد تا بتواند سرمایه گذاران را قانع کند با قیمت بالاتری سهام آرامکو را بخرند.

پس از چندماه که اقدامات عربستان قیمت نفت را تا سطح 50 دلار بالا برد، قیمت نفت در چند هفته اخیر روندی نزولی را در پیش گرفته است. هرچند هنوز نسبت به دوران 100 دلاری سطوح بسیار پایین تری را تجربه می کندد.

حالا باید پذیرفت که دیگر عربستان سعودی پیشرو بازار جهانی نفت نیست. بسیاری از اعضای تاثیرگذار بازار نفت امروز بیرون از محدوده کنترل عربستان هستند: آمریکا و روسیه و البته ایران.

به محض این که قیمت نفت تکان بخورد و فضای بازار نفت کمی بازتر شود، تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا می توانند سریع تر وضعیت تولید نفتشان را سر و سامان ببخشند تا خلا به وجود آمده در بازار را پرکنند.

از سوی دیگر، ایران به عنوان رقیب دیرینه اوپک نیز نقشی مانند تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا ایفا می کند. به محض این که قیمت نفت بالاتر برود، ایران با اندکی تخفیف در هربشکه، خریداران بیشتری را به سوی خود جذب می کند. شاید اینکار چندان تاثیرگذار به نظر نرسد، اما برای فروش میلیون ها بشکه نفت، چند سنت تخفیف می تواند رقم قابل توجهی باشد.

عربستان سعودی بابت از دست دادن سهم بازار ضربه می خورد و شاهد کاهش قیمت بشکه های نفتش هم هست که فرایند فروش آرامکو را هم تحت تاثیر قرار می دهد. این فروش برای مدتی نتیجه بخش نخواهد بود، ولی شانس این که قیمت نفت بالاتر برود و فروش آرامکو را به تجربه ای موفق تبدیل کند ضعیف به نظر می رسد.

کد خبر 265962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =