سکوی یک میلیارد فوت مکعبی فاز 21 پارس جنوبی نصب شد

سکوی یک میلیارد فوت مکعبی فاز 21 پارس جنوبی با وزن 2 هزار و 700 تن ساعتی پیش و به دنبال مساعد شدن شرایط جوی در موقعیت خود نصب شد تا بیست و یکمین سکوی نصب شده در پارس جنوبی را به نام خود ثبت کند.

به گزارش خبرنگار شانا، عصر امروز (جمعه، هشتم مردادماه) بیست و یکمین سکوی میدان گازی پارس جنوبی در موقعیت خود نصب شد. سکوی فاز 21 پارس جنوبی که 2 هزار و 700 تن وزن دارد، پس از تثبیت شرایط جوی با شناور اوشنیک پنج هزار در موقعیت خود نصب شد.

طی یکماه اخیر و پس از نصب سکوی 19c از سوی متخصصان داخلی، سکوی یک میلیارد فوت مکعبی فاز 21 نیز امروز (جمعه، هشتم مردادماه) با موفقیت در موقعیت خود نصب شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت، نصب سکوها در پارس جنوبی را مقدمه افزایش تولید در این میدان گازی اعلام کرده بود. هم اکنون ایران روزانه حدود 430 میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می کند. براساس برنامه ریزی انجام شده، امسال پنج فاز پارس جنوبی وارد مدار می شوند تا ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی پارس جنوبی 100 میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد. 

سکوی 2 هزار و 700 تنی فاز 21 پارس جنوبی که با هدف برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان گازی طراحی شده است با شناور اوشنیک پنج هزار که از جمله شناورهای فوق مدرن ایرانی است، از سوی متخصصان داخلی نصب شد. 

شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران که پیمانکار بخش فراساحل فازهای 20 و 21 پارس جنوبی است، این عملیات را با راهبری شرکت نفت و گاز پارس بعنوان کارفرمای این طرح انجام داه است. همه عملیات مربوط به ساخت، بارگیری، حمل و نصب این سازه عظیم دریایی با تکیه بر تخصص و دانش نیروهای داخلی صورت گرفته که این دستاورد نسبت به ادوار نخست توسعه طرحهای پارس جنوبی نمونه ای از ایجاد توانمندی و قابلیتهای فنی و اجرایی در صنعت نفت کشورمان است. 

علیرضا عبادی، مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 درباره عملیات نصب سکوی 21 اظهار کرد: شرکت نفت و گاز پارس پس از گشایشهای صورت گرفته در عرصه بین المللی در قالب یک برنامه ریزی منسجم در مشارکت با پیمانکار طرح با ایجاد تسریع در سفارش گذاری برخی از اقلام و تجهیزات مورد نیاز این سکو توانست با رعایت ملاحظات و استانداردهای کیفی، ساخت این سازه را در زمان بندی تعیین شده طرحهای اولویت دار به انجام برساند.

عبادی افزود: طی بیش از یکسال گذشته تمام فرایندهای مربوط به تامین کالا، ساخت و اجرای این سکوی تولیدی مورد راهبری و مدیریت قرار گرفته به گونه ای که با ورود هر یک از تجهیزات طرح، عوامل انسانی و ماشین آلات مرتبط با نصب و ساخت آن در جهت پشتیبانی و سرعت بخشیدن به فرایند اجرا به کار گرفته شده است .

به گفته مجری فازهای 20 و 21 ، این سکو پس از انجام مراحل عملیاتی اتصالات و جوشکاری نهایی حداکثر تا 4 ماه آینده ( آبان ماه 95 ) در مدار بهره برداری و تولید قرار می گیرد. با نصب این سکو، اولین محموله های تولید گاز ترش این بخش از میدان شیرین سازی و به شبکه سراسری گاز کشور عرضه خواهد شد.

عبادی عنوان کرد : سکوی فاز 20 پارس جنوبی با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز نیز مطابق برنامه ریزی های انجام شده در دیماه امسال به بهره برداری می رسد. 

سکوی فاز 21 پارس جنوبی که در یارد صنعتی خرمشهر ساخته شده است منابع هیدروکربوری این حوزه را از طریق 11 حلقه چاه و خط لوله ای 32 اینچی به طول بیش از 100 کیلومتر که پیش از این از سوی شرکتهای ایرانی به اجرا درآمده است برای تصفیه به پالایشگاه واقع در بخش خشکی منتقل می کند. 

تاسیسات فراساحلی فازهای 20 و 21 که بخش عمده مراحل مهندسی، تامین کالا و اجرای آن با توان بومی به انجام رسیده است شامل دو چهارپایه (جکت) و دو سکوی تولیدی است که در آن 32 هزار تن سازه فلزی، 84 هزار قطر اینچ جوشکاری لوله کشی، 1200 تن تجهیزات مکانیکی، 180 کیلومتر کابل کشی و 1800 دستگاه تجهیزات ابزار دقیق و برقی به کار رفته است .

با اجرای فازهای 20 و 21 پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز ایران 2 میلیارد فوت مکعب در روز افزایش می یابد که علاوه بر تحقق سالانه 4 میلیارد دلار درآمد زایی برای کشور و جایگزینی روزانه 50 میلیون لیتر فراورده های نفتی با گاز طبیعی، بستری مناسب را برای بهبود تراز تجاری ایران از طریق فروش سالانه 2. 1 میلیارد دلار میعانات گازی فراهم خواهد ساخت.

کد خبر 265975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =