جمع آوری گازهای مشعل، بخشی از سند زیست محیطی هر پروژه است

جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران است؛ موضوعی که به عنوان بخشی از سند زیست محیطی در هر پروژه لحاظ شده و در برنامه ششم توسعه هم مورد تاکید قرار گرفته است.

محسن پاک نژاد، معاون تولید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به امضای 2 قرارداد فروش بخشی از گازهای همراه نفت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در هفته گذشته، گفت: امضای این قراردادها گامی در مسیر جلوگیری از هدررفت سرمایه های ملی و کمک به کاهش آلاینده های زیست محیطی است.
 
وی با بیان این که با اجرای قراردادهای امضا شده اخیر، روزانه از سوختن 42 میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می شود، تصریح کرد: به این ترتیب، گازهای ارسالی به مشعل به شرکتهای خریدار و سرمایه گذار تحویل و در تاسیساتی که از سوی این شرکتها احداث و بهره برداری می شود، در طول مدت قرارداد به انرژی الکتریکی تبدیل خواهد شد.
 
پاک نژاد ادامه داد: این گازها مربوط به واحدهای بهره برداری منصوری، کرنج، مارون و پارسی مناطق نفتخیز جنوب است و طبق قرارداد همه مسئولیتهای مرتبط با گاز تحویلی  در مسیر حمل از نقطه تحویل تا مقصد نهایی بر عهده خریدار است.

به گفته این مقام مسئول، طی یک دهه گذشته نگاه بین المللی به موضوع No Flaring تغییر یافته و این مبحث را به مقوله ای الزام آور در صنعت نفت مبدل کرده؛ بطوریکه لزوم جلوگیری از سوختن گازهای همراه به عنوان بخشی از سند زیست محیطی هر پروژه لحاظ شده است.

برنامه ریزی برای اجرای دیگر طرحهای جمع آوری گازهای مشعل

معاون تولید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه، از طراحی و پیگیری چند طرح دیگر برای جمع آوری بخش اصلی گازهای ارسالی به مشعل مربوط به کارخانجات گاز و گاز مایع در حوزه دزفول شمالی، غرب کارون و مناطق نفتخیز جنوب خبر داد و افزود: جمع آوری گازهای همراه که در منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفته است، علاوه بر کاهش الایندگیهای زیست محیطی، بازیافت اقتصادی قابل توجهی نیز به دنبال دارد.

وی یادآور شد: اگرچه جمع آوری گازهای مشعل از گذشته مورد توجه برنامه ریزان صنعت نفت قرار داشته، اما با واگذاری این گازها به سرمایه گذاران بخش خصوصی این فرایند تسهیل شده است.

پاک نژاد به قرارداد فروش گازهای همراه نفت میدان فروزان اشاره کرد و گفت: بر مبنای این قرارداد هم مقرر شده است روزانه حدود 200 میلیون فوت مکعب گازهای ارسالی به مشعل این میدان به خریدار تحویل شده و در تاسیسات نصب شده توسط سرمایه گذار مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش شانا، نخستین قرارداد فروش گازهای همراه نفت، اواخر اسفندماه پارسال بین شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت هیربد نیرو با هدف تولید روزانه ١٠٠ مگاوات برق و  هزار و ٣٠٠ بشکه ال پی جی و میعانات گازی امضا شد.

قرارداد فروش گازهای همراه نفت میدان فروزان نیز 30 فروردین ماه امسال بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت و گاز نوگام (زیرمجموعه بانک ملت) امضا و مقرر شد شرکت نفت و گاز نوگام با پشتوانه مالی بانک ملت و با همکاری شرکتهای معتبر داخلی و بین المللی، نخستین واحد FLNG کشور را در نهایت ظرف ٢٤ ماه آینده به بهره برداری برساند.
کد خبر 265998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =