تهدید ارتش نیجریه به سرکوب مهاجمان به تأسیسات نفتی

نیروهای مسلح نیجریه در صورت شکست مذاکرات صلح، برای سرکوب شورشیان منطقه نفتخیز دلتای نیجرآماده می شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از یناگوا در نیجریه، مقام های ارشد نظامی و دفاعی نیجریه گفتند که این کشور نیروهای ارتش را در مواضع راهبردی منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب این کشور مستقر کرده است و در صورت شکست مذاکرات صلح، آماده استفاده از قوه قهریه علیه شورشیان می شود.

دولت نیجریه هفته گذشته اعلام کرد که سرگرم مذاکره با شورشیانی است که در ماه های اخیر با حمله به تأسیسات نفت و گاز در منطقه اصلی تولید نفت در جنوب این کشور، میزان تولید نفت را تا 700 هزار بشکه در روز و کمتر از سطح تولید نفت آنگولا کاهش داده و نیجریه را به دومین تولید کننده عمده نفت در قاره آفریقا تبدیل کرده اند.

ژنرال گابریل اولونیساکین فرمانده ستاد دفاعی نیجریه گفت که که نیروهای نظامی ما در مواضع مستقر شده اند و ما در انتظار نتیجه مذاکرات جاری میان دولت فدرال و شبه نظامیان هستیم.

منصور دان – علی وزیر دفاع نیجریه نیز احتمال استفاده از زور را در صورت شکست مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت فدرال و شبه نظامیات، رد نکرد.

با توجه به این موضوع که فروش نفت خام، حدود 70 درصد درآمد دولت نیجریه را تشکیل می دهد، حملات اخیر بحران اقتصادی ناشی از قیمتهای پایین نفت را در این کشور، تشدید کرده است.

شورشیان خواهان اختصاص سهم بیشتری از درآمدها و ثروت نفتی نیجریه این منطقه فقیر و کم بهره است.

با اینکه مقامهای دولتی نیجریه در ماه ژوئن اعلام کردند که یک آتش بس یک ماهه در این منطقه برقرار شده، اما گروه شورشی انتقامجویان دلتای نیجر که مسئولیت بیشتر این حملات را از ژانویه سال جاری به این سو به عهده گرفته، گفت که با آتش بس موافقت نکرده است.

این گروه گفته است تنها در صورتی در مذاکرات شرکت خواهد کرد که میانجی گران بین المللی در آن حضور داشته باشند.

نیجریه به همراه آنگولا تولید کننده عمده نفت در آفریقا و عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

کد خبر 266060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =