درگیری شدید ارتش و شورشیان در منطقه نفتخیز آنگولا

شورشیان جدایی خواه 9 نظامی آنگولا را در استان نفتخیر کابیندا، کشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لوآندا، شورشیان آنگولا اعلام کردند که در پی اوجگیری درگیری در استان نفتخیز کابیندا در شمال این کشور، 9 نظامی این کشور واقع در جنوب قاره آفریقا کشته و 14 تن دیگر زخمی شده اند.

جبهه آزادیبخش منطقه کابیندا (اف ال ایی سی) با هشدار به کارگران بیگانه در باره در خطر بودن جانشان، از آنان خواست که این منطقه را ترک کنند.

بر اساس بیانیه شورشیان، درگیری های شدیدی با سلاح های سنگین در 27-28 ژوییه (6-7 مرداد) در ناحیه بلیز استان کابیندا رخ داده و اوضاع بسیار متشنج است.

اف ال ایی سی خواستار استقلال این منطقه است که نیمی از نفت آنگولا صادرکننده عمده نفت قاره آفریقا را تولید می کند و به کویت آفریقا شهرت دارد.

افراد مسلح مدعی وابستگی به شورشیان، در اواخر ماه مه وارد یک سکوی گاز فراساحلی شرکت شورون شده و کارگران نفتی خارجی را تهدید کردند که نشانه نادری از بی ثباتی در استان کابیندا است که به شدت محفاظت می شود.

جمهوری دمکراتیک کنگو، استان جنگلی کابیندا را که قبلا کنگوی پرتغال نام داشت، از بقیه خاک آنگولا جدا می کند و جنبش جدایی خواهی مسلحانه از هنگام استقلال آنگولا از پرتغال در سال 1975، در این منطقه فعالیت می کند.

معضل این استان که با 700 هزار نفر جمعیت حتی با معیارهای زندگی آنگولا نیز دچار فقر گسترده است، در سال جاری (2016) با اخراج هزاران کارگر از شرکت های نفتی خارجی برای کاهش هزینه ها در پی سقوط قیمتهای نفت، تشدید شده است.

آنگولا به همراه نیجریه، الجزایر و لیبی، اعضای آفریقایی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هستند که 14 عضو دارد.

کد خبر 266065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =