سکوی فاز ٢٠ پارس جنوبی تا پایان شهریورماه نصب می شود

مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با اشاره به روند رو پیشرفت اجرای بخش حفاری این فازها از تکمیل این بخش از عملیات توسعه بخش دریا تا پایان شهریورماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا عبادی با حضور در موقعیت دکل حفاری DCI-1 واقع در بخش مخزنی این طرح درباره وضع حفاری چاههای این فاز، با اعلام تکمیل عملیات حفاری ١١ حلقه چاه (یک حلقه چاه توصیفی و ١٠ حلقه چاه انحرافی) پروژه، گفت: عملیات تکمیلی (مشبک کاری و تمیزکاری) یک حلقه چاه دیگر این فاز، پنجشنبه (هشتم مردادماه) به پایان رسید به گونه ای که تاکنون عملیات اجرایی برای تکمیل هشت حلقه چاه انجام شده و سه حلقه چاه باقی مانده نیز تا اواخر شهریور ماه به مرحله نهایی حفاری می رسد.

وی با بیان این که تاکنون ٣٩ ماه از پروژه حفاری چاههای تولیدی فاز ٢٠ با دکل حفاری DCI-1 در موقعیت دریایی این فاز می گذرد، گفت: در مجموع ٤٦ هزار و ٤٣٢ متر حفاری در چاههای این فاز صورت گرفته است.

مجری طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ در خصوص سکوی درحال ساخت این فاز از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران نیز یادآور شد: این سکو هم اکنون از پیشرفت ٩١ درصدی برخوردار است و براساس برنامه ریزی انجام شده پس از اتمام مراحل ساخت آن، با جدا شدن دکل حفاری DCI-1 از موقعیت چاهها، شرایط برای نصب دومین سازه این فازها تا پایان شهریورماه امسال فراهم خواهد شد.

براساس گزارش شرکت نفت وگاز پارس، عبادی تصریح کرد: عملیات راه اندازی سکوی فاز ٢٠ تا پایان دیماه امسال پایان می یابد؛ همچنین آخرین ردیف پالایشی این فاز نیز تا اواخر مهرماه امسال راه اندازی خواهد شد.

تأسیسات دریایی این فاز شامل دو سکوی دریایی جمعا با 22 حلقه چاه در فاصله 105 کیلومتری ساحل عسلویه قرار گرفته است و گاز تولیدی را از طریق دو رشته خط لوله 32 اینچ دریایی به طول تقریبی (هر خط) 105 کیلومتر به پالایشگاه خشکی منتقل می کند.

جمعه هشتم مردادماه، سکوی یک میلیارد فوت مکعبی فاز 21 پارس جنوبی، در موقعیت خود نصب شد. با راه اندازی این سکو روزانه یک میلیارد فوت مکعب معادل 28.3 میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز ایران از میدان گازی پارس جنوبی اضافه می شود. 

با راه اندازی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی ایران قادر خواهد بود روزانه دو میلیارد فوت مکعب از مخزن مشترک میدان گازی پارس جنوبی برداشت کند که این امر درآمدزایی سالانه چهار میلیارد دلاری را برای کشور به همراه دارد. 

براساس برنامه ریزیهای انجام شده، تا پایان امسال 6 سکوی پارس جنوبی نصب و راه اندازی می شوند که طی هفته های اخیر دو سکوی 19C و 21 در مجموع با ظرفیت برداشت یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب گاز در روز در موقعیت خود نصب شدند. در صورت مساعد بودن شرایط جوی سکوی 18B نیز طی هفته آینده در موقعیت خود نصب خواهد شد. با راه اندازی 6 سکوی پارس جنوبی تا پایان امسال در مجموع ظرفیت برداشت گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی از حدود 430 میلیون مترمکعب در روز به 530 تا 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد. 

کد خبر 266078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =