ایران سومین مصرف کننده گاز جهان

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری، ایران را سومین مصرف کننده بزرگ گاز جهان دانست و گفت: هم اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور 70 درصد است.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود نیلی، ظهر امروز (دوشنبه، 11 مردادماه) درآئین پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز ایران، با بیان این مطلب اظهارکرد: با توجه به این که سهم گاز درسبد انرژی کشور بالاست از این رو اختلال در این امر مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می کند. 

وی با اشاره به این که ما از دهه 70 شمسی تصمیم گرفتیم که سوخت گاز را جایگزین انواع سوختهای مایع کنیم، افزود: هم اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور به 70 درصد رسیده است که البته می توانیم این میزان را نیز افزایش دهیم. 

نیلی با بیان این که شرکت ملی گاز ایران در بخش پایین دستی معادل کل صنعت کشور بوده و همچنین یک شرکت یکپارچه، عمودی و وظیفه محور است، تصریح کرد: ایران هم اکنون سومین مصرف کننده گاز در جهان است و به احتمال فراوان شرکت ملی گاز ایران نیز یکی از بزرگترین شرکتهای گاز در جهان محسوب می شود. 

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری به بحث واگذاری شرکت ملی گاز ایران به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در صورتی می توان این شرکت را به بخش خصوصی واگذار کرد که مواردی همچون شرکتی سازی و تجاری سازی، تنظیم مقررات، معرفی و توسعه رقابت، آزادسازی و سپس خصوصی سازی به ترتیب رعایت شوند در غیر اینصورت خصوصی شدن شرکت ملی گاز ایران نه ممکن و نه مطلوب است و به هدف مورد نظر نیز نمی رسیم. 

به گفته وی، همچنین خصوصی سازی صنعت گاز بدون تغییر ساختارها در شرکت ملی گاز ایران امکان پذیر نیست.

نیلی با بیان این که مدل کسب وکار در صنعت گاز باید تغییر کند، گفت: امروز صنعت گاز حجم بزرگی از فعالیتها را به خود اختصاص داده است از این رو باید کارایی و کارآمدی این شرکت بیش از پیش افزایش یابد.

 

کد خبر 266157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =