سکوی 18B و پل رابط آن در موقعیت خود نصب شدند

سکوی ٢ هزار و ٣٠٠ تنی 18B پارس جنوبی با ظرفیت برداشت ١٤ میلیون مترمکعب گاز در روز و پل رابط آن با موفقیت خود نصب شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، عملیات نصب سکوی ٢ هزار و ٣٠٠ تنی 18B پارس جنوبی که از ساعت ٢٠ روز دوشنبه (١١مردادماه) با شناور اوشنیک پنج هزار آغاز شده بود ، ساعت ١٢و ٣٠ دقیقه امروز (سه شنبه، ١٢ مردادماه) با موفقیت انجام شد.

فرآیند نصب شامل چهار مرحله نصب سکو، پل، سازه مشعل و مشعل است که عملیات نصب سکو نخستین مرحله این بخش بود که در مدت زمانی یک ساعت در موقعیت خود قرار گرفت، این عملیات از سوی متخصصان شرکت مبین سازه تحت نظر شرکت ایزوایکو انجام شد.

دومین مرحله این عملیات نصب پل رابط است که ساعت ٢٠ شامگاه سه شنبه (١٢ مردادماه) انجام شد. این پل ٢٤٠ تن وزن و ٩٨ متر ارتفاع دارد که رابط میان سکوی اصلی و سه پایه مشعل است.

براساس برنامه ریزی انجام شده تا ساعت ٩ صبح روز چهارشنبه (١٣ مردادماه) سازه مشعل و مشعل نیز در موقعیت خود نصب می شوند، به این ترتیب کل عملیات نصب در بازه زمانی ٣٧ ساعت تکمیل می شود.

وزن سکوی 18B 2 هزار و ٣٠٠ تن است که با احتساب سکو، جکت چهارپایه، جکت سه پایه مشعل، پل و مشعل نیز، این سازه حدود ٦ هزار و ٦٥٠ تن وزن دارد.

بارگیری سکوی 18B پارس جنوبی سوم تیرماه امسال از یارد بندرعباس شرکت ایزوایکو انجام شد. پس از تکمیل فرآیند نصب، عملیات هوک آپ، پیش راه اندازی و راه اندازی چهارماه طول می کشد و با راه اندازی این سکو در آذرماه امسال برداشت ١٤ میلیون مترمکعب گاز از آن محقق می شود.

٢٦ تیرماه امسال سکوی 19A پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه ١٤ میلیون مترمکعب گاز، سپس سکوی فاز ٢١ با ظرفیت برداشت ٢٨ میلیون مترمکعب گاز و اینک سکوی 18B با ظرفیت برداشت روزانه ١٤ میلیون مترمکعب گاز با موفقیت در موقعیت خود نصب شدند.

براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال ٦ سکوی پارس جنوبی نصب و راه اندازی می شوند که در کمتر از یک ماه گذشته سه سکو در موقعیت خود نصب شدند، در ماههای آینده سکوهای 19B ،17B و ٢٠ هم نصب خواهند شد.

کد خبر 266163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =