پالایشگران مستقل چین، خریدار 2 میلیون بشکه نفت ایران

مدیراموربین الملل شرکت ملی نفت، از فروش 2 میلیون بشکه نفت ایران به پالایشگران مستقل چینی خبرداد و گفت: این قرارداد بزرگترین و معتبرترین قرارداد فروش نفت به این پالایشگران است.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به این که پالایشگران مستقل چینی یا همان خصوصی بر اساس قوانین چین نمی توانستند تا پارسال نفت وارد کنند، افزود: این پالایشگران هم اکنون اجازه واردات نفت پیدا کردند که رقم قابل توجهی است، منتهی وضع این پالایشگران به گونه ای است که امکانات لجستیک و مالی ندارند.

وی با بیان این که ایران تا کنون یک محموله بصورت مستقیم به این پالایشگران با حجم 2 میلیون بشکه فروخته است معامله با این پالایشگران را سخت عنوان کرد و افزود: ما به دنبال واسطه برای فروش نفت به این پالایشگران هستیم.

قمصری با اشاره به این که فروش نفت به این پالایشگران از طریق واسطه هم اکنون بصورت آزمایشی آغاز شده است، تصریح کرد: این پالایشگران در زمینه سیستم مالی ضعیف هستند و خیلی سطحی عمل می کنند.

ترافیگورا نفت ایران را به پالایشگران مستقل چینی می رساند

عضوهیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، فروش نفت به این پالایشگران را فرصت مناسبی برای افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی عنوان کرد و درباره فروش نفت از طریق ترافیگورا به این پالایشگران هم گفت: ترافیگورا یک قرارداد کوچک بلندمدت با ایران دارد که برای حمل محموله ها به مقاصد خاص حتما باید با ایران هماهنگ کند و تائیدیه دریافت کند.

وی با بیان  این که هم اکنون در حال رایزنی با این شرکت برای ارسال محموله های نفتی ایران به پالایشگران مستقل چینی هستیم، افزود: اگراین شرکت در این زمینه موفق عمل کند فروش نفت به پالایشگران چینی از طریق این شرکت انجام می شود.

قمصری، محموله ای که قرار است شرکت ترافیگورا برای پالایشگران مستقل چینی حمل کند را 2 میلیون بشکه عنوان کرد و گفت: محموله های که به مقاصد خاور دور می روند به دلیل بعد مسافت 2 میلیون بشکه ای است.

ترافیگوراشرکت چندملیتی بازرگانی کالا است، که در سال ۱۹۹۳ در کشور هلند تاسیس شد. فعالیت‌های اقتصادی این کمپانی در زمینه بازرگانی فلزات و انرژی، از جمله نفت خام است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر لوسرن، سوئیس قرار دارد در سراسر جهان فعالیت کند که این فعالیت‌ها از طریق ۵۵ دفتر، که در ۳۶ کشور جهان مستقر است، مدیریت می‌شوند، دفاتر اداری و شعبه دوم این شرکت، در شهر آمستردام، هلند مستقراست.

شرکت ترافیگورا پس از ویتول و گلنکور، بعنوان سومین معامله‌کننده کالا در جهان، شناخته می‌شود.

درصورت نیاز در چین مخزن اجاره می کنیم

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در خصوص این که، آیا ایران برنامه برای اجاره تاسیسات ذخیره سازی در چین دارد، با اشاره به این که تاکنون نیازی به این تاسیسات نبود، اظهار کرد: هزینه انباردهی در چین بسیار بالاست اما اگر بتوانیم حجم قابل توجهی از نفت ایران را به پالایشگران مستقل چینی بدهیم به این سمت حرکت می کنیم، ولی تا کنون نیازی به داشتن مخزن در چین نداشتیم.

به گفته وی، تهیه مخزن کار دشواری نیست و می توان این کار را انجام داد.

قمصری، مجوز پالایشگران مستقل چینی برای خرید نفت را طبق شنیده ها یک میلیون بشکه در روز عنوان کرد که قابل افزایش تا 2 میلیون بشکه نیز است و افزود: طبیعی است که تولید کنندگان نفت به دنبال گرفتن سهم از این بازار باشند.

دولت چین با هدف رقابتی کردن بازار فراورده های نفتی داخلی در سال گذشته میلادی، به پالایشگران مستقل این کشور اجازه داد برای واردات جداگانه نفت اقدام کنند. تقاضای بالای این پالایشگران سبب شد کشورهایی همچون عربستان و کویت، به تکفروشی محموله های نفتی خود ترغیب شوند.

کد خبر 266203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =