۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
  • کد خبر: 266407
رهیافت مجلس و بنزین تک نرخی

اندکی قبل در مجلس نهم، تک‌نرخی کردن بنزین در میان نمایندگان مجلس طرفداران خاص خود را داشت، مجلس پیوسته نسبت به عرضه‌های تک‌نرخی در بازارهای اقتصادی و مالی تأکید و توصیه داشته است، دلیل هم روشن است عرضه‌های تک‌نرخی ابعاد شفاف بیشتری دارند و روشی برای جلوگیری از بروز فساد و رانت به شمار می روند.

موضوعی که از آغاز بکار دولت یازدهم مورد تأکید مسئولان دولتی قرار گرفت البته هر روشی محدودیت و مزیت‌های خود را دارد اما در رویه‌های اقتصادی هزینه فایده کردن، قاعده است.

با آغاز دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و چندی پیش، اصلاحیه بودجه 95 باهدف آسان‌سازی امور مشخصی به خانه ملت ارائه شد، لایحه‌ای که در صحن مورد استقبال نمایندگان مردم قرار گرفت و آنها رأی به‌فوریت آن دادند مصوبه‌ای که نشان داد برنامه پیشنهادی دولت درباره عرضه تک‌نرخی بنزین در مجلس دهم نیز موافقان زیادی دارد. تا جای که نمایندگان مجلس در ارائه دیدگاه‌ها خود از مزیت‌ عرضه تک‌نرخی بنزین و آثار و پیامدهای مثبت آن بر شبکه توزیع، سخن به میان آوردند، این روند در مجلس در جریان بود و دامنه‌های آن همچنان ادامه دارد، در این بحبوحه اصلاحیه بودجه روی میز کمیسیون برنامه‌وبودجه رفت اما رأی لازم را کسب نکرد و نتوانست مصوبه کمیسیون را بگیرد بااین‌حال و به قول سیاسیون قانون هرچه باشد فصل الخطاب است.

اما اکنون دولت دوباره می‌تواند درخواست بررسی اصلاح بودجه را در مجلس مطرح کند این را غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، نیز به خبرنگاران گفت. بنا به گفته این نماینده کهنه کار در حوزه بودجه و برنامه، اگر صحن نظر کمیسیون برنامه را تایید کند موضوع منتفی است در غیر این صورت لایحه اصلاحیه به کمیسیون بر می گردد.

در این میان، ماندن یا نماندن کارت سوخت و نحوه عرضه بنزین که در اصلاحیه گنجانده شده بود گاهی خبری می شود البته این را نیز باید مدنظر قرار داد که نحوه عرضه سوخت طرفداران و منتقدان اقتصادی از هر نوع گرایش سیاسی خود را دارد که این کنش و واکنشها در محیط های سیاسی و بخش های اقتصادی غیرطبیعی نیست و گاهی بهره جویی از دیدگاه های متنوع موجب اصلاح رویه ها می شود؛ اما در این میان موضع بهارستان درباره نحوه توزیع سوخت بر مصلحت کشور استوار است.

از اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، نیز چنین بر می آید که بهتر است بنزین تک نرخی بماند، اسدالله قره خانی گفت، فکر نمی‌کنم مصلحت باشد که به سمت دو نرخی شدن برگردیم. این نماینده مجلس بر این اعتقاد است که اکنون جامعه خود را با تک نرخی بودن تطبیق داده است. این گفته نماینده مجلس، خالی از پشتوانه فنی و آماری نیست، چرا که با نگاهی به رشد 2 درصدی مصرف بنزین در سال 1394 نسبت به سال 1393 و رشد یک درصدی مصرف بنزین امسال نسبت به پارسال آمارها خود حکایت از موفقیت سیاست های دولت برای کنترل رشد مصرف دارد. میانگین عرضه بنزین در 104 روز نخست پارسال روزانه ٧١ میلیون لیتر بود که این میزان در مدت مشابه امسال به روزی 71.8 میلیون لیتر رسیده، یعنی کمتر از یک میلیون لیتر در روز به مصرف بنزین کشور اضافه شده است.

از سوی دیگر، از جذابیت قاچاق این نوع سوخت کاسته شده و نرخ کنونی بنزین (هر لیتر ده هزار ریال) جذابیتی برای قاچاق سوخت ندارد، بنابراین دلیلی ندارد با هدف کنترل قاچاق سوخت، بنزین را دو نرخی عرضه شود.

با این وصف، باید منتظر ماند و دید که مجلس در صورت درخواست دولت برای بررسی دوباره اصلاحیه لایحه بودجه چگونه قوه مجریه را در اداره امور کشور که به اعتقاد کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، دولت با شرایط بسیار سخت کشور را اداره می کند، یاری می کند.
 ابراهیم معنوی
کد خبر 266407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =