حجم تزریق گاز به مخزن سراجه از مرز یک میلیارد مترمکعب گذشت

تزریق گاز به مخزن ذخیره سازی سراجه از 20 فروردین ماه تاکنون به یک میلیارد و 17 میلیون مترمکعب رسید.

مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز با بیان این که تزریق گاز به مخزن سراجه از ٢٠ فروردین ماه امسال آغاز شده است به خبرنگار شانا گفت: براساس برنامه ریزیهای تعریف شده، این مقدار تا پیش از آغاز فصل سرما به 1.5 میلیارد مترمکعب می رسد.
 
هوشنگ مهردادفر با بیان این که هم اکنون به طور متوسط روزانه چهار میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه تزریق می شود، افزود: ظرفیت تزریق روزانه هشت میلیون مترمکعب گاز به این مخزن وجود دارد که به دلیل محدودیت در تاسیسات سرچاهی این مقدار در سطح چهار میلیون مترمکعب باقی مانده است.
 
وی با بیان این که عملیات تزریق بر اساس برنامه و با هماهنگی مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران انجام خواهد شد، اعلام کرد: هم اکنون عملیات تزریق و برداشت گاز از طریق هشت حلقه چاه انجام می شود و این تعداد در آینده به ١١ حلقه چاه افزایش می یابد.
 
به گفته مدیر منطقه سه عملیات انتقال گاز، عملیات تعمیرات بزرگترین مبدل تاسیسات سراجه قم و عایق کاری سرد این تاسیسات هم اکنون در حال اجراست تا در فصل سرما عملیات برداشت و انتقال گاز به طور پایدار انجام شود.
 
مخزن سراجه قم با قابلیت ذخیره سازی یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون مترمکعب گاز در فاز نخست و سه میلیارد و ٣٠٠ مترمکعب گاز در فاز دوم، در ٤٠ کیلومتری جنوب شرقی شهر قم و ١٤٠ کیلومتری تهران قرار دارد.
 
این مخزن به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، نزدیکی آن به استان تهران (نقطه حداکثر مصرف)، همچنین مجاورت با خطوط لوله سراسری گاز، بعنوان گزینه ای مناسب برای ذخیره سازی گاز مطرح است.
کد خبر 266521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =