وزارت نیرو نیازمند سرمایه های جدید است

وزیر نیرو در ارائه گزارش خود به کمیسیون انرژی مجلس بر افزایش سرمایه گذاری در صنعت برق تاکید کرد.

به گزارش شانا، اسدالله قره خانی، در تشریح نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور حمید چیت چیان، وزیر نیرو گفت: وزیر نیرو به همراه معاونان بخش برق، سازمان انرژی های نو، آب و فاضلاب در جلسه کمیسیون حضور یافتند و هر یک از معاونان به سبب حوزه کاری خود مطالبی را بیان کردند.

عضو کمیسیون انرژی با بیان این که معاون وزیر در امور برق در ارتباط با وضع موجود صنعت برق، چالش های برق کشور، نحوه تخصیص بودجه و برنامه های آینده وزارتخانه در خصوص تولید برق گزارشی ارائه کرد و افزود: اوج بار در هفته های گذشته به گونه ای بوده که بیشترین رکورد برجای گذاشته است.

وی به نقل از وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو به سرمایه گذاری جدید نیاز دارد اما سرمایه گذاران داخلی برای تأمین منابع توانمندی لازم را ندارند.

قره خانی با بیان این که درخواست ما از وزارت نیرو شناسایی شرکت های توانمند داخلی و ارزیابی توانمندی های این شرکت هاست، گفت: پس از ارزیابی توانمندی شرکت های داخلی شرکت های خارجی را شریک شرکت های داخلی کند تا بتوان دانش فنی را به کشور منتقل کرد و اگر شرکت های خارجی تمامی توربین ها را بدون انتقال فناوری به کشور وارد کنند فضایی برای شرکت های داخلی باقی نمی ماند تا بتواند رشد کند بنابراین این فضا باید ازسوی وزارت نیرو برای شرکت های داخلی ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزیر نیرو اظهار کرده است که برخی شرکت های داخلی توان سرمایه گذاری های جدید با منابع مالی بالا را ندارند، تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که مطالبات این شرکت ها که 12 هزار میلیارد تومان است، پرداخت شود تا با ایجاد کنسرسیوم سهم 50 درصدی شرکت های خارجی در تأمین مالی و شرکت های داخلی در پیمانکاری و فعالیت های مهندسی دیده شود و به این شکل هم اشتغال ایجاد شده هم شرکت های داخلی با دانش و فناوری روز آشنا شده و شرکت های داخلی به توان ساخت توربین های پیشرفته دست می یابند.

قره خانی با بیان این که مقرر شده قراردادهای وزارت نیرو به کمیسیون انرژی ارسال شود، تصریح کرد: با دقت در امضا قراردادها از ایجاد بار مالی برای کشور جلوگیری می شود همچنین فرصت سرمایه گذاری و پیشرفت به شرکت های داخلی داده می شود.

کد خبر 266569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =