بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی جزو برنامه های توسعه‌ای ایران است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح الگوی مصرف انرژی و بهینه سازی استفاده از منابع در کشور را از جمله برنامه های توسعه‌ای کشور اعلام کرد و گفت: برنامه ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به کاهش هزینه های اقتصادی مختلف در حوزه های گوناگون خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دیروز (دوشنبه، 18 مردادماه) در نشست با اعضای فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس دهم با اشاره به انتشار کارنامه محیط زیستی دستگاههای اجرایی در دولت یازدهم، گفت: برای انتشار کارنامه ها، نخست وظایف هر دستگاه بر اساس سیاستهای کلی نظام در حوزه محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، اهداف توسعه پایدار و چشم‌انداز 20 ساله تهیه و سپس بر اساس همان وظایف، از دستگاهها گزارش گیری و کارنامه تهیه شد، از این رو، عملکردها می‌تواند نقش مهمی در آشنایی با وظایف دستگاهها و وظایف آنها در حوزه محیط زیست داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت شکل گیری همکاریهای فرابخشی و فراقوه‌ای در حوزه محیط زیست، افزود: ضروری است تعامل مناسبی میان فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار با سایر دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه محیط زیست ایجاد شود و نمایندگان در جریان اقدامها و فعالیتهای آنها در این حوزه قرار گیرند.

ابتکار یکی دیگر از اقدامهای مهم محیط زیستی را ارائه برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دانست و تصریح کرد: برنامه کاهش 12 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 که 8 درصد آن مشروط به رفع کامل تحریمها و انتقال فناوریهای نوین و حمایتهای مالی است، طی همکاری فرابخشی و با همکاری و اعمال نظر همه وزارتخانه ها و دستگاههای متولی از جمله وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و نیرو و بر اساس منافع و مصالح ملی ارائه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح الگوی مصرف انرژی و بهینه سازی استفاده از منابع در کشور را از جمله موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی مختلف از جمله برنامه های توسعه‌ای کشور اعلام کرد و گفت: برنامه ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به کاهش هزینه های اقتصادی مختلف در حوزه های گوناگون خواهد شد.

وی ادامه داد: اهمیت موضوع محیط زیست به حدی است که با وجود برنامه های مختلف کشور در حوزه های اقتصاد، اشتغال، روابط بین‌الملل، موضوعهای محیط زیست و آب از مهمترین محورهای برنامه ششم توسعه است.

ابتکار با اشاره به اهمیت ارزیابی محیط زیستی، گفت: ارزیابی محیط زیستی درست، منجر به حفظ توامان محیط زیست و رشد و توسعه خواهد شد و در حقیقت راه فنی توسعه، ارزیابی محیط زیستی است، از همین رو نیازمند قانون جدی و قوی در این حوزه هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کمیته ماده 2 بررسی مجوز ارزیابی محیط زیستی پروژه های عمرانی و توسعه‌ای متشکل از نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی مرتبط با پروژه است که 3 نتیجه عدم دریافت مجوز ارزیابی محیط زیستی، دریافت مجوز ارزیابی محیط زیستی و دریافت مجوز با شرط و ضمانت محضری را در پی دارد.

وی از امضای 12 تفاهمنامه بین‌المللی با کشورهای مختلف برای گسترش همکاریهای محیط زیستی خبر داد و گفت: به عنوان مثال با کشور ایتالیا درباره تغییر اقلیم و با چین در خصوص تجهیزات کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تفاهمنامه‌ هایی امضا شده است، در شکل‌ گیری توافقنامه پاریس نیز ایران تنها امضاکننده نبود، بلکه در شکل‌ گیری این توافق سهم بسزایی داشته‌ایم.

ابتکار به اقدامهای این سازمان درباره گرد و غبار اشاره و تصریح کرد: طرح عملیاتی برای مقابله با ریزگردها در 200 هکتار از اراضی کشور عراق پیگیری شد، اما این اراضی توسط تکفیریها تصرف شد، بنابراین دست ایران را از ادامه اقدامها کوتاه کرد، منشا طوفان 2 ماه پیش نیز که آسیب بسیاری به استانهای کشور از جمله کردستان و کرمانشاه وارد کرد، شناسایی شد که متاسفانه این منطقه نیز کاملا در اختیار داعش است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با مرور دیگر اقدامهای بین‌المللی ایران برای مقابله با گرد و غبار، عنوان کرد: تصویب 3 قطعنامه مهم بین‌المللی برای مقابله با گرد و غبار که از آن جمله می‌توان به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای وزرای محیط زیست (مجمع وزاری محیط زیست در نایروبی کنیا) اشاره کرد، در نتیجه تلاشهای ایران برای طرح موضوع گرد و غبار در سطح جهانی و ایجاد عزم و اهمیت بین‌المللی برای مقابله با آن، شکل گرفت.

کد خبر 266619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =