شرکت ملی نفت برای اجرای قراردادهای جدید نفتی جدی است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مصوبه دولت درباره قراردادهای جدید نفتی، گفت: برای اجرای این قراردادها جدی هستیم و توقفی در کارمان نیست زیرا راه دیگری نداریم.

به گزارش خبرنگار شانا، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، امروز (سه شنبه، 19 مردادماه) در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان این که صنعت نفت به کل نظام جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد و پیشخوان نظام است، اظهارکرد: با توجه به این که هم اکنون میزان صادرات نفت ایران افزایش یافته است، آثار این افزایش در آبانماه نمایان می شود و به تدریج شاهد رشد فعالیتها در بخشهای مختلف خواهیم بود. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نقش صنعت نفت در برنامه ششم توسعه، اظهارکرد: صنعت نفت در این برنامه بیشترین نقش را در تولید ناخالص ملی (GNP)، اشتغال، رشد هشت درصدی در اقتصاد و ارتقای جایگاه ایران در عرصه جهانی و منطقه ای دارد. 

کاردر فعالیت کنونی در حوزه میدانهای مشترک را یکی از اصلی ترین برنامه های شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و افزود: با توجه به این که توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی رو به پایان است و تنها یک فاز توسعه نیافته دارد، می توان گفت که توسعه آینده روی فعالیتهای شرکت متن استوار است که به توجه ویژه نیاز دارد.

پیش بینی امضای 25 میلیارد دلار در قراردادهای جدید نفتی

وی با اشاره به محدودیتهای شرکت ملی نفت برای سرمایه گذاری در طول برنامه ششم و همچنین مدل جدید قراردادهای نفتی، ادامه داد: پیش بینی می شود با اجرای این قراردادها، حدود 25 میلیارد دلار قرارداد طی یک تا 2 سال آینده امضا شود، ضمن آن که از دیگر مدل های قراردادی برای جذب سرمایه مانند EPCF، بیع متقابل و تامین منابع مالی مستقیم از سوی شرکت ملی نفت ایران نیز استفاده خواهیم کرد. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که قراردادهای جدید نفتی، بیع متقابل نسل جدید است، ادامه داد: منتها در قراردادهای جدید اجرای فعالیت از سوی شرکتهای ایرانی با شریک خارجی است که در این میان انتقال فناوری برای ما اهمیت بسیاری دارد.

کاردر اظهارکرد: در 10 سال گذشته به طور کلی از عرصه انتقال فناوری عقب افتادیم به نحوی که از بحثهای جدیدی که در حوزه بالادست مطرح می شود به دلیل این عقب افتادگی دور افتاده ایم و به نوعی می توان گفت که فاقد آنها هستیم. 

شرکت ملی نفت برای اجرای قراردادهای جدید نفتی جدی است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مصوبه دولت درباره قراردادهای جدید نفتی، ادامه داد: برای اجرای این قراردادها جدی هستیم و توقفی در کار نیست زیرا راه دیگری نداریم، حتی در نشستی که با منتقدان قراردادهای جدید نفتی داشتیم به آنان اعلام کردیم راه حل ما برای توسعه صنعت نفت این است و شما نیز راه حل خود را بیان کنید.  

وی گفت: منتقدان برخی راهها مانند استفاده از خدمات شرکتهای ایرانی را برای اجرای پروژه های نفتی عنوان کردند، البته ما هم دیدگاه های آنان را پذیرفتیم اما اعلام کردیم که با کدام منابع قرار است این کارها انجام شود، مسئله مهم این است که ما منابعی در اختیار نداریم، منابع ما تعریف شده است. 

استقبال شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اشاره استقبال شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و امضای بیش از 11 موافقتنامه (MOU) برای مطالعه میدانها، ادامه داد: این مسئله سبب می شود تا ما به شناسایی حوزه هایی که شرکتها علاقمند به توسعه آنها هستند می پردازیم. 

کاردر با بیان این که یک دوره 6 ماهه برای قراردادهای MOU در نظر گرفته ایم، گفت: این دوره این فایده را دارد که یک MDP را می توانیم برای خودمان داشته باشیم که در اختیار شرکت دیگری قرار نمی گیرد، از سوی دیگر قرار نیست در MOU قراردادی بسته شود، اگر مناقصه ای برگزار شود این شرکتها هم مانند دیگر شرکتها می توانند در این مناقصه شرکت کنند. 

12 تا 13 مخزن ایران در اولویت توسعه قرار دارند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اشاره به تایید صلاحیت هشت شرکت ایرانی اکتشاف و تولید به عنوان شرکت شرکتهای خارجی در مدل جدید قراردادهای نفتی، ادامه داد: اگر بتوانیم تعداد این شرکتها را نیز بیشتر کنیم بدون شک مثبت خواهد بود زیرا تعداد مخازن اولویت دار ما بین 12 تا 13 میدان در مرحله نخست است.

وی گفت: شرکتهای خارجی نیز در همین حدود هستند و در برنامه مطالعه ای ما، در حدود 34 شرکت بین المللی حرفه ای دارای رتبه بالا شناسایی شده اند.

انحصاری برای فعالیت شرکتهای خارجی نداریم  

وی با بیان این که هیچ انحصاری برای شرکتهای خارجی در زمینه امضای قراردادهای جدید نفتی نداریم، اظهارکرد: تنها شرکتهای آمریکایی آن هم به دلیل ممنوعیت قوانینی خودشان نیامده اند، اما شرکتهای اروپایی استقبال خوبی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران کرده اند و تعداد اندکی از شرکتها نیامده اند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: با توجه به این که قراردادهای جدید نفتی در هیئت دولت به تصویب رسید و اکنون نمایندگان مجلس در حال بررسی آن هستند، پس از انطباق آنها با قوانین، این قراردادها دیگر تبدیل به قانون شده و از این پس کار نفت شروع می شود. 

وی با بیان این که عملیات اجرایی این فعالیتها در حوزه معاونت توسعه و مهندسی نفت قرار دارد، ادامه داد: بر این ساس یک ساختار مرکزی تدوین می شود که کمکهای فنی از شرکت متن و برخی شرکتهای تخصصی شرکت ملی نفت خواهد بود، که فکر می کنیم یک بازه 6 ماهه تا یکساله برای انجام مناقصه و امضای قرارداد زمان صرف شود و پس از این که قراردادها به مرحله اجرایی برسد شرکت متن مانند سابق مسئولیت اجرای این پروژه ها را بر عهده خواهد گرفت.

استفاده از نیروهای جوان با حضور نیروهای قدیمی در اجرای پروژه ها

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: علاقمندی من این است که حتما از نیروهای جوان با حضور نیروهای قدیمی دراجرای پروژه ها استفاده شود تا انتقال تجربه صورت گیرد. 

وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم شرکت ملی نفت ایران در نقطه پوست اندازی است و باید مدیریت شده این پوست اندازی را انجام دهیم زیرا متاسفانه یک فاصله زمانی 10 ساله در مسئله جانشینی سرمایه انسانی داشتیم که باید به گونه ای این خلاء را پر کنیم.

شرکت متن همچنان شرکت توسعه ای نفت باقی می ماند

کاردر با بیان این که شرکت متن یکی از شرکتهای توسعه ای جدی شرکت ملی نفت ایران برای سالیان سال باقی خواهند ماند، گفت: در هر حال اجرای این قراردادها به یک نوع کار دائمی برای کارکنان این شرکت به شمار می آید بنابراین انتظار دارم همه همکاران با دقت متن قراردادها را مطالعه کنند. ضمن این که پیش نویس قرارداد در مرحله پایانی است. 

وی با تشکر از زحمات عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل سابق شرکت متن برای اجرای طرحهای توسعه ای در این شرکت، به سابقه نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل شرکت متن اشاره کرد و افزود: با این که ایشان در حوزه بالادست نفت فعالیت نکرده اند، منتها از تجربه خوبی در بخش مدیریت و صنعت نفت برخوردار هستند و این مسئله اهمیت بالایی دارد.

کاردر با بیان این که هم اکنون مدیریت تنها مربوط به بخش تخصصی نیست و ابعاد کلان را پوشش می دهد، افزود: در بسیاری از شرکتهای بزرگ از جمله شل، بی پی، مدیرانی از حوزه آی تی به کار گرفته شده اند، اما هرچه قدر به بدنه اجرایی شرکتها نزدیک می شویم مدیران از تخصص بالاتری در آن حیطه برخوردار می شوند بنابراین باید گفت که مدیریت در اداره شرکتها مقوله دیگری است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: خوشبختانه آقای شهنازی زاده افزون بر سابقه فعالیت در صنعت نفت در سالهای اخیر، سابقه فعالیت در بخش مدیریت را نیز دارند و این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است. 

وی با تشکر از شهنازی زاده برای قبول سمت مدیرعاملی شرکت متن افزود: مدیرانی که از نفت می روند با خیال آسوده تر و بدون نظارت سازمانهای نظارتی، نداشتن سقف حقوق فعالیت می کنند، اما اعتقاد دارم بازگشت دوباره وی به نفت ایثار است، بخش دنیایی فعالیت ایشان جبران نمی شود اما با توجه به نقش آفرینی که در اجرای پروژه های نفت خواهند داشت، صحنه ای از تاریخ ایران به شمار می آیند.

معاون وزیر نفت با اشاره حجم بالای کار مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ادامه داد: نظر ما این است که شرکت ملی نفت به صورت چندمدیرعاملی اداره شود، مسئله ای که در دنیا نیز سابقه دارد و موضوع جدیدی نیست، شرکت ملی نفت به عنوان مرکز فرماندهی به پشتیبانی و تامین منابع اقدام کند. 

کاردر تصریح کرد: در دوره چند مدیرعاملی چهار بخش مهندسی و توسعه، تولید، پشتیبانی و امور بین الملل یک مدیر داریم که مدیران این بخشها، در واقع مدیرعامل به شمار می آید.

وی افزود: برای نخستین بار در صنعت نفت ایران است که همه اختیارها مدیرعاملی را در این بخشها از ابتدا تا پایان به مدیران عامل آنها واگذار شده است که این موضوع سبب می شود به راحتی بتوان روی هر کدام از گروهها متمرکز شد. 

به فعالیتی که در صنعت نفت انجام می دهیم افتخار می کنیم 

وی اظهارکرد: با توجه به این که اصلی ترین بخش سیاستهای اقتصاد مقاومتی به بخش نفت مربوط است، بنابراین می توان گفت مجموعه فعالیتی که در این صنعت انجام می شود مقدس بوده و حائز اهمیت است.

معاون وزیر نفت با بیان این که به کاری در صنعت نفت انجام می دهیم افتخار می کنیم و با جدیت فعالیت خود را با وجود همه سختی ها و محدویتها ادامه می دهیم.

کد خبر 266664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =