روند تکمیل فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌‌فارس شتاب می گیرد

مدیرعامل تاپیکو اعلام کرد: حداکثر توان خود و شرکت را برای راه‌اندازی هر چه سریعتر این پروژه بویژه فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به کار خواهم گرفت.

محمدحسن پیوندی در حاشیه بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به خبرنگار شانا گفت: با توجه به این‌که 49 درصد سهام شرکت ستاره خلیج‌فارس متعلق به تاپیکو (نفت و گاز تامین اجتماعی) است، بنابراین این پروژه جزو اولویتهای شرکت به شمار می رود که باید هر چه سریعتر با توجه به اهمیت آن در اقتصاد کشوربه بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به این‌که اولویت شرکت تاپیکو همکاری با شریکان این پروژه برای تامین منابع مالی است، اعلام کرد: با توجه به نیاز بازار داخلی در نخستین مرحله با بازدید از پروژه به دنبال رفع موانع اجرایی هستیم تا سرعت عملیات افزایش یابد.

مدیرعامل تاپیکو با توجه به پیشرفت و روند کار در پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار امیدواری کرد: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش از پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر این‌که بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر اقتصادی برای کشور بسیار اهمیت دارد، گفت: با اجرای این پروژه کشور از واردکننده بنزین به صادرکننده این فرآورده تبدیل می‌شود، همچنین کیفیت این فرآورده به یورو 4 افزایش می یابد که این 2 عامل برای اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است.

پیوندی با بیان این‌که تامین منابع مالی این پروژه عظیم ملی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، اظهار کرد: تامین منابع مالی و تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از طریق صندوق‌های نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیگیری خواهم کرد.

کمک پسابرجام به تامین تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وی اعلام کرد: همه تلاش خود را به عنوان مدیرعامل شرکت تاپیکو برای تامین بموقع منابع مورد نیاز مالی و تجهیزات به کار خواهم گرفت تا از لحاظ فنی و مالی این پروژه هر چه سریعتر وارد مدار تولید شود.

مدیرعامل تاپیکو اظهار کرد: تحریم تاثیر غیرقابل انکاری بر کند شدن روند اجرای این پروژه گذاشته است که خوشبختانه با برداشته شدن تحریمها شرایط برای دریافت تجهیزات بهتر شده است.

به گفته وی، دریافت تجهیزات همچنان با تاخیر صورت می‌گیرد زیرا آثار تحریم فوری از میان نمی‌رود و روندی زمانبر هست، اما نسبت به سالهای گذشته وضع بهتر شده است، بنابراین باید تلاش کنیم در همین شرایط فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را به بهره‌برداری برسانیم.

پیوندی در ادامه از آماده‌سازی واحد تقطیر خبرداد و گفت: واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده بهره‌برداری است اما به دلیل اجتناب از ریسکهای غیرقابل پیش‌بینی در اجرای پروژه وارد مدار تولید نشده است.

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 86 درصدی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج افزود: پیشرفت کلی پروژه 86 درصد است که این با توجه به پیچیدگی و وسعت پروژه اهمیت بسیاری دارد.

مدیرعامل تاپیکو، پیشرفت فیزیکی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را حدود 90 درصد اعلام کرد و گفت: فاز نخست پروژه حدود 90 درصد رشد فیزیکی داشته است اما به طور معمول همان 5 یا 10 درصد پایانی زمانبر هست زیرا مسائل ابزار دقیق، تنظیم پارامترها و مسائل کنترل کیفی که بسیار حساس هستند در این مرحله تکمیل می شود که منحنی درصد پیشرفت پروژه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرعامل تاپیکو ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان سومین پالایشگاه کشور از نظر ظرفیت خوراک و بزرگترین پالایشگاه کشور  از نظر ظرفیت تولید بنزین است که حساسیتهای ویژه‌ای دارد و موضوع سبب زمانبر شدن کار شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به تنوع جنبه‌های کار در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تفاوت ویژه در نوع خوراک با دیگر پالایشگاههای کشور، کیفیت اجرای این پروژه متفاوت است و حساسیت ویژه ای دارد.

پیوندی، تحریمها، تامین نکردن منابع مالی در زمان مشخص، تغییرات مدیریتی متعدد در سطح پالایشگاه و پیمانکار  و بروز مشکلات فراوان در تامین تجهیزات را از دلایل تاخیر در بهره برداری از این پروژه برشمرد.

به گزارش شانا، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت۳۶۰ هزار بشکه در حال ساخت است.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ٤ به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود و ایران به صادرکننده این فرآورده بدل می شود.

تولید روزانه چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند، ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

ساخت این پالایشگاه با ۷۰۰ هکتار مساحت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در صورت تأمین به موقع منابع مالی فاز نخست آن تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوئیل خودکفا می‌شود. میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود ۶۳ میلیون لیتر و گازوئیل در حدود ۱۰۲ میلیون لیتر است.

تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های ایران هم اکنون ۴۳ میلیون لیتر و گازوئیل بیش از ۹۱ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به ۷۸ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

از مرداد ماه سال ١٣٩٢ و با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اقدام های زیر بنایی همچون تغییر ترکیب سهامداران شرکت برای اخذ تسهیلات بانکی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از  ٤٨درصد به ١٧,٩ درصد، صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت از ١١.٨درصد ٣٣.١ درصد و شرکت نفت و گاز تامین از ٣٨.٧ درصد به ٤٩ درصد)، بکار گیری شرکتهای معتبر جهت نظارت بر کیفیت و راه اندازی، بازنگری، تغییر و تقویت مدیریت و ساختار سازمانی کارفرما و پیمانکار و تغییر رویکرد انجام کارها با هدف راه اندازی واحدها از جمله اقدامهای صورت گرفته در دوران دولت یازدهم است.

بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود ٣,٨ میلیارد یورو منابع مالی نیاز است که تاکنون بالغ بر سه میلیارد و ٣٨ میلیون یورو هزینه شده است.

کد خبر 266753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =