ظرفیت سازی برای افزایش برداشت 5 میلیارد فوت مکعبی گاز از پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به آغاز عملیات هوک آپ و راه اندازی سکوهای 19A، 21 و 18B اظهارکرد: با پایان این عملیات و راه اندازی سکوهای فازهای 20، 17B و 20 تا پایان امسال، پنج میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

به گزارش شانا، علی اکبر شعبانپور، با اشاره به اهمیت و تمرکز برداشت از میدان گازی پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن، عنوان کرد: تلاش می شود تا با راه اندازی سکوها و پایان فعالیتهای باقیمانده در بخش فراساحل و تسریع در برداشت منابع گازی، سهم مردم ایران از این میدان گرفته شود.

وی با بیان این که هم اکنون سکوهای فازهای 21، 19A و 18B در مراحل هوک آپ و راه اندازی هستند، تصریح کرد: با اضافه شدن سه سکوی دیگر این فازها که هم اکنون با پیشرفت مناسبی در یاردهای خرمشهر و بندعباس درحال ساخت هستند، معادل پنج فاز استاندارد، ظرفیت تولید ایجاد می شود.

فاز 19 پارس جنوبی معادل 2 فاز استاندارد، فازهای 20 و 21 و بخشهای باقیمانده از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از اولویتهای امسال شرکت نفت وگاز پارس برای راه اندازی هستند. تا ماههای آینده سه سکوی 19B، 20 و 17B نیز بارگیری، حمل، نصب و راه اندازی می شوند.

شعبانپور ادامه داد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته با ورود این عرشه ها به بخش عملیات تولید، تا پایان امسال 100 میلیون مترمکعب معادل حدود پنج میلیارد فوت مکعب گاز به برداشت کنونی گاز از میدان گازی پارس جنوبی افزوده می شود. ضمن آن که با انجام فعالیتهای تکمیلی در مراحل بعدی، این میزان برداشت گاز به 140 میلیون متر مکعب در روز می رسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه هر پروژه گازی پارس جنوبی شامل چهار مرحله اجرایی است و ساخت، نصب و راه اندازی سکوهای دریایی تنها یکی از چهار بخش اصلی این فرآیند است، درباره بخش حفاری این سه سکوی درحال راه اندازی، افزود: عملیات حفاری همه چاههای تولیدی سکوها به پایان رسیده و برای هرحلقه چاه، به طور میانگین 3،5 تا 4 کیلومتر حفاری انجام شده است.

شعبانپور با اعلام این که این چهار بخش پالایشگاهی همچون چهار جزیره بزرگ است که به بخشهای کوچکتری تقسیم می شود، ادامه داد: مجموع این بخشها به عنوان اجزا یک طرح، پس از رسیدن به یکپارچگی، آماده برداشت و تولید گاز خواهد شد.

وی ادامه داد: به این صورت که پس از راه اندازی سکو، گاز از مخزن به قسمت عرشه ها وارد شده و به صورت سه فازی ( آب، میعانات گازی و گاز)، وارد خط لوله دریایی شده و پس از انتقال به پالایشگاه خشکی و اتمام مراحل فرایندی، به میعانات گازی، گازی شیرین، اتان، پروپان و بوتان و گوگرد تفکیک شده تا زنجیره تولید یک طرح بزرگ گازی در پارس جنوبی تکامل یابد.

براساس گزارش شرکت نفت وگاز پارس، شعبانپور اظهارکرد: همه خطوط لوله دریایی این سکوها اجرا شده و باید در دریا به عرشه ها و در خشکی نیز به پالایشگاه متصل شود. در مرحله بعد نیز، این خطوط توپکرانی و هیدروتست شده و عملا فشار هیدرولیکی تست باید یک و نیم برابر فشار عملیاتی شود. پس از فعالیتهای تکمیلی، این خطوط آماده دریافت گاز از سکو خواهد شد.

وی با مثبت ارزیابی کردن توسعه بخش پالایشگاهی فازهای 19، 17و18 و 20 و 21، خاطرنشان کرد: رویکردهای توسعه در این فازها مبتنی بر اجرای بخشهای زیست محیطی، پیش از راه اندازی طرح بوده که هم اکنون در زمینه پیگیری ساخت و آماده سازی واحدهای تصفیه فاضلاب صنعتی، راه اندازی کمپرسورهای احیاء و کمپرسورهای OFF GAS واحد تثبیت میعانات گازی، ساخت و تکمیل واحد گوگردسازی، و برنامه ریزی برای بازیافت و شیرین سازی گازهای فلر در پالایشگاه، نتایج خوبی بدست آمده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن قدردانی از اصحاب رسانه و دست اندرکاران پوشش رسانه ای صورت گرفته از مراحل بارگیری و نصب سکوی فازهای 19A ، 21 و 18B خاطر نشان کرد: حجم فعالیتها در توسعه میدان گازی پارس جنوبی در دولت یازدهم با شدت، سرعت و تمرکز بیشتری انجام شد. اگر مسیر توسعه پارس جنوبی را همچون حرکت از دامنه به سمت قله کوه در نظر بگیریم، مراحل پایانی این مسیر که شامل بخشهای دارای پیچیدگیهای خاص تخصصی راه اندازی بوده، با جدیت و تلاش این مجموعه انجام شده است.

کد خبر 266788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =