۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
  • کد خبر: 266849
صادرات میعانات گازی فاز 19 به 1.3 میلیون بشکه رسید

مجری طرح توسعه فاز 19 گفت: صادرات میعانات گازی فاز 19 پارس جنوبی تاکنون یک میلیون و 300 هزار بشکه بوده است.

حمیدرضا مسعودی، در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره پیشرفت مطلوب پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی، اظهارکرد: هم اکنون 2 ردیف شیرین سازی این پالایشگاه در مدار قرار دارد و ردیف سوم نیز به زودی به بهره برداری می رسد، ضمن این که سرویسهای جانبی نیز به صورت کامل در مدار هستند. 

وی با اشاره به آغاز عملیات هوک آپ و راه اندازی سکوی 19A پارس جنوبی ادامه داد: با راه اندازی این سکو 500 میلیون فوت مکعب در روز به ظرفیت برداشت از میدان گازی پارس جنوبی اضافه می شود. 

مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی با بیان این که با راه اندازی کامل این فاز امکان برداشت 56 میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی میسر می شود، ادامه داد: تاکنون 21 میلیون مترمکعب گاز  و یک میلیون و 300 هزار بشکه میعانات گازی از این فاز تولید شده است. 

مسعودی پیش از این هم گفته بود که سکوی 19B اواخر شهریورماه امسال بارگیری و نصب می شود. انتظار می رود این سکو نیز زمستان امسال راه اندازی شده و امکان برداشت 500 میلیون فوت مکعب گاز در روز از این سکو نیز فراهم شود.

برداشت روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 2 هزار و 550 تن اتان به منظور تامین خوراک پتروشمیی ها، سه هزار و 200 تن محصولات ال پی جی شامل بوتان و پروپان و 400 تن گوگرد و همچنین درآمدزایی سالانه 3.5 تا چهار میلیارد دلار از اهداف اجرای این طرح است. 

میدان گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ١٤,٢ هزار میلیارد مترمکعب گاز درجا معادل هشت درصد کل ذخایر گازی جهان و ٤٧ درصد ذخایر گازی شناخته شده کشور، ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی، ٧.٥ میلیارد بشکه نفت خام در لایه های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی نظیری در اقتصاد ملی کشور است.

کد خبر 266849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =