ساخت واحد فرآورشی آزادگان جنوبی به پیمانکاران ایرانی واگذار می شود

13 شرکت داخلی و خارجی در مناقصه ساخت واحد فرآورش نفت 320 هزار بشکه ای آزادگان جنوبی شرکت کرده اند که پیشنهادهای فنی آنها دهه نخست شهریورماه امسال از سوی شرکت متن دریافت می شود.

سیدمحمود مرعشی درگفتگو با خبرنگار شانا با بیان این مطلب تاکید کرد که پیمانکار اصلی ساخت واحد فرآورشی 320 هزار بشکه ای آزادگان جنوبی ایرانی ها خواهند بود، با این حال امیدواریم تا پایان شهریورماه اجرای این پروژه نیز تعیین تکلیف شود. 

ظرفیت فرآورش نفت آزادگان جنوبی در فاز نخست ٣٢٠ هزار بشکه و در فاز دوم ٢٨٠ هزار بشکه در روز و در مجموع ٦٠٠ هزار در بشکه در روز خواهد بود.

وی با بیان این که روند برگزاری مناقصه این واحد فرآورشی زمانبر بوده و در انتخاب شرکتها نیز دقت فراوانی شده است، تصریح کرد: 13 شرکت داخلی و خارجی در مناقصه ساخت این واحد فرآورشی شرکت کرده اند که در دهه نخست شهریورماه امسال پیشنهادهای فنی آنها را دریافت می کنیم. 

مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی همچنین با اشاره به فعالیت 19 دکل حفاری در این میدان، ادامه داد:  میانگین حفاری هر حلقه چاه در آزادگان جنوبی باید حدود 80 روز باشد که پیمانکاران ایرانی در مراحل اولیه در بازه زمانی 120 روز این کار را انجام می دادند، اما اینک به این رکورد بسیار نزدیک شده ایم و امیدواریم به 75 روز هم برسیم. 

هم اکنون روزانه بیش از 50 هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی برداشت می شود؛ براساس برنامه ریزی انجام شده این برداشت امسال و طی 2 مرحله 60 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به بیش از 110 هزار بشکه در روز می رسد. 

هم اکنون ١٩ دکل در این میدان فعالیت می کند و از سال ٩٣ و بعد از خلع ید سی ان پی سی (پیمانکار چینی طرح توسعه این میدان) تاکنون، بالغ بر ٢٧٠ هزار متر حفاری از سوی پیمانکاران داخلی صورت گرفته است.

هدف از توسعه میدان آزادگان جنوبی تولید روزانه ٣٢٠ هزار بشکه نفت خام ( با احتساب تولید زودهنگام) در فاز نخست و افزایش تولید روزانه ٢٨٠ هزار بشکه نفت خام ( در مجموع به میزان ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز) در فاز دوم است. 

میدان آزادگان جنوبی از جمله میدانهای نفتی مشترک ایران با کشور عراق است که در 80 کیلومتری اهواز و در مرز ایران و عراق واقع شده است. 
کد خبر 267047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =