سیاست زدگی اجرای قراردادهای نفتی را به تاخیر انداخت

عضوهیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، تعلل در اجرایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی را سبب از دست رفتن منافع ملی و برداشت حداکثری نفت از میدانهای مشترک از سوی همسایگان عنوان کرد و گفت: فضای ایران در موضوع قراردادهای نفتی کاملا سیاست زده است و این سیاست زدگی مانع خیلی از تصمیم گیریها شده است.

سیدمحسن قمصری در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این مطلب و با اشاره به این که دوستانی که به قراردادهای جدید نفتی انتقاد می کنند سبب تاخیر 2 ساله در اجرایی شدن این قراردادها شدند، افزود: این 2 سال سبب شد تولید از مخازن مشترک نفتی به تاخیر بیفتد و همسایگان حداکثر استفاده را از این فضا ببرند.

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که، منتقدان به دلیل منافع حداقلی و کوتاه مدت، منافع بلند مدت را فراموش کرده و با ایجاد فضای متشنج سبب هراس شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران شدند، تصریح کرد: شرکتهای خارجی در مذاکرات عنوان می کنند بروکراسی وسیعی در داخل ایران وجود دارد در حالی که در دیگر کشورها، طرف مذاکره مشخص است و شرکتها با چند نفر در ارتباط هستند؛ این موضوع تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در ایران را سخت می کند.

وی با بیان این که  فضای ایران در موضوع قراردادهای نفتی کاملا سیاست زده است و این سیاست زدگی مانع خیلی از تصمیم گیریها شده است، یادآور شد: عراق هم اکنون از میدانهای مشترک غرب کارون یک میلیون بشکه نفت صادر می کند در حالی که ایران در اول راه است.

قمصری سپس به فرسودگی مخازن نفتی ایران اشاره کرد و با یادآوری این که همه مخازن نفتی ایران وارد نیمه عمر خود شده اند و با افت سالانه حدود 300 هزار بشکه ای روبرو هستند، تصریح کرد: اگر ما حتی سراغ سرمایه گذاری جدید نرویم برای جلوگیری از افت سالانه نیاز به سرمایه گذاری زیادی داریم.

نفت را برای چه زمانی نگه داریم؟!

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان این که منتقدان به قراردادهای جدید نفتی که می گویند در نفت سرمایه گذاری نکنیم و آن را زیر زمین نگه داریم، باید به این موضوع توجه کنند که دنیا در حال تغییر است، گفت: نفت را برای چه زمانی نگه داریم؟!

وی افزود: این احتمال وجود دارد که با توجه به گسترش فناوری و روند تغییر و نوع مصرف، دهه آینده دیگر نفت جایگاهی در سبد انرژی مصرفی نداشته باشد.

قمصری با اشاره به این که این اتفاق در اواخر قرن 19 برای زغال سنگ افتاد و این سوخت از چرخه مصرف خارج و نفت جای آن را گرفت، اظهار کرد: آیا تضمینی است که در 30 تا 40 سال آینده نفت همچنان سوخت نخست باشد؟

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که اگر دنیا به سمت استفاده از سوخت گاز برود طبیعی است که مصرف نفت به شدت افت می کند، یادآور شد: بیشترین نفت تولیدی جهان هم اکنون در بخش حمل و نقل مصرف می شود که نشانه هایی از برداشته شدن آن در این بخش همچون برقی شدن خودروها دیده می شود.

وی افزود: اگر بپذیریم دهه آینده دهه جایگزینی برای نفت در بخش حمل و نقل باشد، بنابراین این احتمال وجود دارد که نفت از چرخه انرژی خارج و یا حداقل مصرف آن کم شود که در این صورت برداشت حداکثری از منابع نفتی ضرورت می یابد.

قمصری با تشریح این شرایط و آینده نفت در سبد انرژی جهان تصریح کرد: ما تا می توانیم  باید ازاین فرصتی که نفت در جایگاه نخست قرار دارد استفاده کنیم و برداشت از مخازن نفتی را به حداکثر برسانیم در این شرایط، بهترین راه با توجه به مشکلات مالی  جذب سرمایه گذاری خارجی است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان این که سرمایه گذار خارجی هم به راحتی در کشوری سرمایه گذاری نمی کند، تصریح کرد: بنابراین باید شرایط برای حضور آنها فراهم شود.

کد خبر 267221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =