انتقاد به مدل جدید قراردادهای نفتی تخصصی و فنی نیست

استاد دانشگاه و اقتصاددان گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی به پیشرفت صنعت نفت و گاز کشورمان کمک بسیاری می کند، این در حالی است که فضای منتقدان کاملا سیاسی شده و به جای بحث های تخصصی و راهگشا هیاهو و جنجال به راه افتاده است.

بهروز هادی زنوز درباره مدل جدید قراردادهای نفتی به خبرنگار شانا گفت: دوره ای بود که در خاورمیانه و برخی کشورها به درستی نفت ملی شد و نسبت به همکاری با شرکت های نفتی حساسیت های ویژه ای بوجود آمد؛ بعدها و بویژه در دهه 80 کشورها متوجه شدند که به دلیل تفوق فناورانه شرکت های چند ملیتی، در صحنه عمل، استخراج نفت با مشکل روبرو می شود از این رو فضای همکاری ها گشوده شد و قراردادها به سمت مشارکت در تولید پیش رفت.

وی افزود: به دلیل دشمنی های عمیق غرب و آسیب هایی که آنها به ملت ایران وارد کردند، ما مارگزیده شدیم و مارگزیده هم از ریسمان سیاه و سفید می ترسد، از این رو فضای کشور به این سمت پیش رفت که به هیچ وجه نباید به خارجی ها امتیاز داد، این فضا مانع شد تا ایران در قراردادهای مشارکت در تولید فعال شود به همین دلیل به قراردادهای بیع متقابل روی آورد.

این اقتصاددان با اشاره به این که قراردادهای بیع متقابل برای شرکت های خارجی جذابیت اقتصادی ندارد، گفت: در همین قراردادهای بیع متقابل ما متضرر و مجبور شدیم تا هزینه های بیشتری بپردازیم، البته قراردادهای بیع متقابل از ابتدای دهه 70 شمسی در کشور جا افتاد و ما توانستیم با استفاده از آنها پروژه های پارس جنوبی را پیش ببریم.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این مطلب که وزارت نفت با کار کارشناسی و تخصصی خود به این نتیجه رسیده که مدل جدید قراردادهای نفتی را برای پیشرفت صنعت نفت و گاز کشور تهیه و اجرا کندد، گفت: متاسفانه پس از ارائه مدل جدید قراردادها فضا کاملا سیاسی شده است و به جای بحث های تخصصی و راهگشا هیاهو و جنجال به راه افتاده است.

هادی زنوز اظهار کرد: سه دلیل وجود دارد که مدل جدید قراردادها تاکنون به سرانجام نرسیده است و از این بابت دچار خسارت های زیادی شده ایم. نخست، رکود کلی حاکم برای بازار جهانی نفت است که شرکت های بزرگ را برای سرمایه گذاری کم رغبت می کند، دوم تنش های سیاسی بالا در کشور که سبب می شود ریسک صاحب سرمایه بالا رود و سوم عمل برخی منتقدان که بدون درک شرایط واقعی اقدام به هیاهو و جنجال کرده اند.

این اقتصاددان با تاکید بر مضر بودن جنجال های سیاسی درباره مدل جدید قراردادهای نفتی، تصریح کرد: در قراردادهای جدید نفتی منافع 2 طرف قرارداد لحاظ شده است و بواسطه این قراردادها می توانیم ضریب بازیافت نفت از چاه های قدیمی خود را از نظر فناورانه افزایش دهیم و با افزایش بهره وری ها در صنعت نفت و گاز منافع بسیار زیادی را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

هادی زنوز با اشاره به تخصصی نبودن انتقادها و جنجال های سیاسی پیش آمده درباره مدل جدید قرارادهای نفتی که تنها سبب عقب ماندگی در صنعت نفت و گاز می شود، افزود: زنگنه مدیر قابل و شجاعی است که با حفظ منافع ملی حاضر نیست به کسی باج بدهد، اما متاسفانه جنجال ها در لوای دلسوزی برای قانون اساسی در حال انجام است.

کد خبر 267283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =