۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
  • کد خبر: 267330
مرور تحولات اوپک در هفته پایانی مرداد ماه

سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، به آمریکای جنوبی، از مهمترین تحولات سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، در هفته پایانی مرداد ماه 1395 (هفته سوم اوت ٢٠١٦) بود.

به گزارش شانا، ادامه تلاش برای محدود کردن سطح تولید کشورهای عمده تولید کننده نفت عضو و غیرعضو اوپک، تغییر وزیران نفت و انرژی اندونزی و عراق و از سرگیری صادرات نفت این کشور از خط لوله اقلیم کردستان، نیز از دیگر تحولات در 14 کشور عضو اوپک در این دوره بود.

سفر دوره ای ظریف به آمریکای جنوبی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که سومین تولید کننده عمده عضو اوپک به شمار می رود، در سفر دوره‎ای به آمریکای جنوبی که از روز یکشنبه (31 مرداد ماه) شروع می‎شود، همکاریها در حوزه نفت و گاز را با کشورهای این منطقه، بررسی می‎کند.

به گفته مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امورخارجه، هیئت اقتصادی همراه ظریف در سفر به 6 کشور آمریکای لاتین شامل بیش از ٦٠ بازرگان و صاحبان شرکتهای بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی است.

وی افزود: سفر ظریف به آمریکای لاتین از کوبا آغاز می‌شود، وی پس از آن، به ترتیب از کشورهای نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا دیدار خواهد کرد که از میان این کشورها، ونزوئلا و اکوادور عضو اوپک هستند.

تغییر وزیران نفت عراق و اندونزی

مجلس عراق روز دوشنبه (٢٥ مرداد ماه) به انتصاب جابر علی اللعیبی، رئیس سابق شرکت دولتی نفت جنوب، به عنوان وزیر نفت تازه عراق رای موافق داد.

جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی نیز روز دوشنبه (٢٥ مرداد ماه) در پی انتشار گزارشهایی در باره تابعیت دوگانه اندونزیایی - آمریکایی آرنچاندرا تاهار، وزیر انرژی و معدن این کشور، وی را پس از ٢٠ روز برکنار و لوهوت پاندجایتان، وزیر هماهنگی امور دریانوردی، را با حفظ سمت، به عنوان سرپرست موقت این وزارتخانه منصوب کرد.

نظرات متفاوت در باره دستیابی اوپک به توافق

امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، روز پنجشنبه ( ٢٨ مرداد ماه) گفت: هر چند که توافق اوپک بر سر کاهش تولید، بعید است، اما این امیدواری وجود دارد که نشست تولید کنندگان عمده نفت در ماه آینده (سپتامبر) در الجزایر، به بهبود قیمتهای نفت خام کمک کند.

کاچیکوو روز سه شنبه (٢٦ مرداد ماه) نیز گفته بود که توافق اعضای اوپک برای کاهش دسته‎جمعی تولید نفت به منظور بازگرداندن توازن به بازار، احتمالی اندک دارد.

وی گفت: درباره کاهش تولید نفت از سوی اوپک، چندان خوشبین نیستم اما امیدوارم که همگرایی کشورهایی که ٧٠ درصد نفت جهان را تولید می کنند، ثمربخش باشد.

این در حالیست که شکیب خلیل، وزیر پیشین انرژی الجزایر و رئیس دوره‎های پیشین نشست اوپک، شرایط را برای دستیابی به توافق برای محدود کردن تولید نفت مناسب می داند.

خلیل گفت که این نهاد در مسیر دستیابی به توافقی در زمینه محدود کردن سطح تولید نفت با دیگر کشورهای تولید کنننده غیر عضو در ماه آینده (سپتامبر) در الجزایر قرار دارد، زیرا تولیدکنندگان عمده آن تاکنون به سطح حداکثر ظرفیت خود رسیده اند.

وی افزود: با وجود ناکامی طرح مشابهی در نشست ماه آوریل دوحه، اکنون با توجه به اینکه عربستان سعودی، ایران، عراق و همچنین روسیه که عضو اوپک نیست، نزدیک و یا با حداکثر ظرفیت تولید می کنند، امکان دستیابی به توافق در این باره وجود دارد.

با پافشاری برخی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بویژه ونزوئلا بر محدود شدن سطح تولید و خوشبینی نسبت به دستیابی این سازمان به توافقی با تولید کنندگان خارج از این نهاد نفتی در این باره، قیمت نفت خام از روز پنجشنبه (٢٨ مرداد ماه)، روند صعودی یافت و به بالای 50 دلار برای هر بشکه رسید.

بدگمانی کارشناسان بازار نفت به وعده های عربستان

تحلیل‎گران، تضمین عربستان را برای بیرون بردن قیمت نفت خام از طیف کنونی، کافی نمی‎دانند.

به نوشته روزنامه گالف نیوز چاپ امارات، هرچند که انتظار می رود تضمین عربستان سعودی در باره تثبیت بازار نفت، در حال حاضر قیمتهای نفت را تقویت کند، اما ممکن است برای بیرون بردن قیمت نفت از طیف کنونی، کافی نباشد.

خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی و رئیس شرکت سعودی آرامکو، هفته گذشته گفت که کشوهای تولید کننده نفت در نشست اواخر مه آینده (سپتامبر) در الجزایر، اقدام احتمالی برای تثبیت قیمتها را بررسی خواهند کرد.

این در حالی است که عربستان سعودی با افزایش تولید نفت بسیار سبک، بازار انواع مشابه نفت در منطقه را دچار اختلال می کند.

به گفته منابع بازار نفت، عربستان سعودی قصد دارد تولید نفت خام بسیار سبک را در هفته های آتی افزایش دهد که ممکن است با افت قیمت تک محموله های انواع مشابه نفت در خاورمیانه، همراه شود.

همچنین منابع آگاه گفتند که عربستان سعودی، صادر کننده نخست نفت جهان، محموله های قراردادی نفت خام به دستکم ٢ خریدار آسیایی را در ماه سپتامبر به طور کامل عرضه خواهد کرد که نسبت به ماه جاری (اوت) تغییری نخواهد کرد.

صاحب نظران در حالی این اقدام عربستان را پیش بینی می کنند که این کشور عمده تولید کننده عضو اوپک، از اواخر ٢٠٠٩ محموله های کامل را به بیشتر خریداران آسیایی بر اساس قراردادها، عرضه می کرده است.

تماس های مسکو با اوپک

روسیه پس از مخالفت اولیه با پیشنهاد مذاکره کشورهای نفتی عضو و غیر عضو اوپک با هدف محدود کردن رشد تولید جهانی نفت، اعلام کرد یک نشست مشترک با این سازمان برگزار می کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز (سه شنبه ٢٦ مرداد ماه) اعلام کرد که نشست مشترک این کشور با اعضای اوپک ماه اکتبر (١٠ مهر تا تا ١٠ آبان) در وین برگزار خواهد شد و زمان دقیق آن نیز پس از رایزنی های دو طرف تعیین می شود.

بر اساس این گزارش، هیئتهای روسی و اوپک تاکنون چند بار برای برگزاری این نشست در وین مذاکره کرده‎اند.

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: در پی رسیدن قیمت نفت به بیش از ٤٥ دلار برای هر بشکه در روز سه شنبه (٢٦ مرداد ماه)، این کشور نمایندگان خود را برای گفتگو درباره شرایط کنونی بازار نفت به دبیرخانه سازمان اوپک در وین اعزام کرده است.

نواک، روز هشتم اوت (١٨ مرداد ماه) پس از این دیدار گفته بود که شرایط لازم برای تثبیت قیمت نفت هنوز مهیا نشده است، اما در صورت افت بیشتر قیمتها، زمینه برای آن فراهم خواهد شد.

نواک، اعلام کرد که این کشور به منظور ایجاد ثبات در بازار با عربستان و دیگر تولید کنندگان نفت جهان در حال گفت‎و‎گو است.

امیدواری ونزوئلا به نفت 70 دلاری

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، روز سه شنبه (٢٦ مرداد ماه) گفت که نفت به قیمت هر بشکه ٧٠ دلار متوازن خواهد بود و به وضع مالی جهان کمک خواهد کرد.

مادورو در حالی این سخنان را گفت که دلسی رودریگز و الوخیو دل پینو، وزیران امور خارجه و نفت این کشور، اکنون در سفر دوره‎ای به کشورهای عضو و غیرعضو سازمان اوپک برای کاهش تولید جهانی نفت به منظور تقویت قیمتها هستند.

سقوط قیمت های نفت در سالهای اخیر به اقتصاد پرهزینه ونزوئلا به شدت آسیب رسانده است.

دل پینو  به همراه رودریگز از روز شنبه (٢٣ مرداد ماه)، سفر دوره‎ای خود را به کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای عضو اوپک به منظور ادامه تلاش برای دستیابی به توافق نظر در میان کشورهای عمده تولید کننده نفت خام برای دستیابی به راهبردی برای تقویت قیمتهای نفت خام، آغاز کرده است.

ادامه بحران در تولید نفت ونزوئلا

تولید نفت در ونزوئلا همچنان در گرداب کمبود سرمایه#گذاری و تاخیر در پرداختها، دست و پا می‎زند.

بر اساس آمارهای شرکت دولتی نفت ونزوئلا و گفته‎های کارگران صنعت نفت این کشور آمریکای جنوبی، تولید نفت ونزوئلا که عظیم‎ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، به علت بحران اقتصادی و سالها سرمایه گذاری ناکافی و سوء مدیریت، دچار شدیدترین میزان کاهش تولید نفت در ١٤ سال اخیر شده است.

شرکت پترولئوس دو ونزوئلا (پی دی وی اس ای) برای برطرف کردن این کاهش تولید که امسال (٢٠١٦) در نتیجه تاخیر در پرداختها به عرضه کنندگان خدمات صنعت نفت، سرمایه گذاری ناکافی برای تهیه تجهیزات و برنامه ریزی ضعیف برای اکتشاف و بهره برداری از میدان های گسترده نفتی این کشور تشدید شده است، به شدت تلاش می کند.

بر اساس آمار رسمی سازمان اوپک، تولید روزانه نفت خام این کشور در ١٢ ماهه منتهی به ماه ژوئیه ٢٠١٦ با ٩ درصد کاهش به دو میلیون و ٣٦٠ هزار بشکه، رسیده است.

الوخیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا و رئیس پی دی وی اس ای، ماه گذشته (ژوییه) تایید کرد که تولید امسال نفت این کشور ٢٢٠ هزار بشکه در روز و در مقایسه با سال گذشته (٢٠١٥)، هشت درصد کاهش یافته است.

پیش بینی پایان عرضه مازاد در نیمه دوم 2016

بنا بر پیش بینی آژانس بین‎المللی انرژی، عرضه مازاد نفت در نیمه دوم ٢٠١٦ پایان می یابد.

باقیمانده سطح ذخیره‎سازیها نشان می دهد که در نیمه دوم سال جاری میلادی اثری از عرضه مازاد نفت باقی نخواهد ماند و میزان ذخیره سازیها در سه ماه سوم سال جاری کاهش چشمگیری خواهد یافت.

آژانس بین‎المللی انرژی اعلام کرد که بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی به ثبات بیشتری خواهد رسید، اما به توجه به افت جهانی رشد تقاضا و افزایش تولید کشورهای غیر اوپکی، این ثبات با سرعت کندتری حاصل خواهد شد.

حالت عرضه مازاد از سال ٢٠١٤ میلادی به دلیل افزایش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، آغاز شد.

اشباع بازار نفت خام سبب شد که قیمت نفت از ١١٥ دلار در ژوئن ٢٠١٤ میلادی به ٢٧ دلار در ماه ژانویه سال جاری میلادی (2016) برسد.

ازسرگیری صادرات نفت از خط لوله شمال عراق

در پی توافق دولت مرکزی و اقلیم کردستان صادرات نفت از خط لوله اقلیم کردستان در شمال عراق ازسرگرفته شد.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، روز پنجشنبه (٢٨ مرداد ماه) اعلام کرد که انتقال نفت از میدانهای بهره برداری شده از سوی شرکت دولتی نفت شمال عراق از طریق یک خط لوله اقلیم کردستان به ترکیه از سرگرفته شده است.

جهاد افزود که حدود ٧٠ هزار بشکه نفت در روز از طریق خط لوله ای که دولت اقلیم کردستان در شمال عراق از آن بهره برداری می کند، صادر می شود.

جابر علی اللعیبی، وزیر نفت تازه عراق، روز دوشنبه (٢٥ مرداد ماه) دستیابی به راهی را برای حل اختلاف نفتی با اقلیم کردستان در شمال این کشور، امکان پذیر دانسته بود.

وی گفت که دستیابی به راه حلی برای اختلاف دولت مرکزی عراق با اقلیم خودگردان کردستان بر سر فروش و صادرات نفت، امکان پذیر است و راه‎حل‎هایی برای مسایل کنونی میان دولت فدرال بغداد و دولت اقلیم کردستان در باره مساله فروش نفت خام وجود دارد.

به نوشته نشریه پلتس، صادرات نفت خام کردستان عراق در اوایل ماه جاری میلادی کاهش یافته است.

مقام های رسمی اقلیم کردستان عراق، گفتند که صادرات نفت خام این منطقه در اوایل ماه جاری (اوت) به علت خارج شدن خط لوله انتقال از مدار و کاهش تولید نفت خام، به شدت کاهش یافته است.

افتتاح پالایشگاه تازه گاز طبیعی عراق

وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور از روز یکشنبه (٢٤ مرداد ماه) بهره برداری از یک تاسیسات تازه فرآوری گاز طبیعی را برای میدانهای نفتی منطقه بصره در جنوب شرقی این کشور را آغاز کرده است.

بر اساس این بیانیه، بهره برداری از این پالایشگاه که در استان میسان در مرز ایران ساخته شده و گاز همراه با نفت خام استخراج شده از میدانهای فکه و بازرگان را پالایش می کند، بخشی از طرح استفاده از گازی است که قبلا برای تولید برق سوزانده می شد.

هوای گرم خاورمیانه بازار مصرف نفت خام را داغ کرد

مصرف نفت خام به دلیل استقرار جبهه هوای بسیار گرم در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، با افزایش روبرو شد.

عربستان تولید نفت خام را در ماه گذشته میلادی (ژوئیه) در حالی به بالاترین سطح رساند که بیشتر بخش های این کشور و همچنین دیگر کشورهای خاورمیانه تابستانی گرم و بی سابقه را تجربه می کرد.

هر چند که هنوز داده های آماری کافی در باره رابطه مستقیم میان مصرف نفت خام و دمای هوا در دست نیست، اما این احتمال وجود دارد که بیشتر نفت خام اضافی تولید شده در نیروگاه‌های برق این کشور، برای برآورده کردن تقاضای برق، مصرف شده باشد.

نیجریه همچنان در بحران

تظاهرات یک هفته ای مردم نیجریه علیه شرکت نفتی شورون، روز دوشنبه (٢٥ مرداد ماه) با مسدود کردن دروازه دفتر نمایندگی این شرکت آمریکایی در منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب نیجریه، اوج گرفت.

به گفته یکی از سازمان دهندگان این اعتراض و یک رئیس محلی، تظاهرکنندگان به تخریب اماکن سکونت و آلودگی های ناشی از نشت نفت در این منطقه باتلاقی، معترضان هستند.

امانوئل ایبه کاچیکوو وزیر نفت نیجریه در لاگوس گفت که تولید روزانه نفت این کشور غرب آفریقا، به دلیل حملات مکرر شبه نظامیان شورشی با حدود ٧٠٠ هزار بشکه کاهش، به یک میلیون و ٥٦٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

کاچیکوو، در مصاحبه دیگری به شبکه خبری سی ان ان گفته بود که حملات شبه نظامیان شورشی در نیجریه، روزانه ٩٠٠ هزار بشکه به تولید نفت این کشور غرب آفریقا، زیان می رساند.

پیش بینی افت تولید نفت اندونزی در بودجه ٢٠١٧

دولت اندونزی پیش بینی کرد تولید نفت این کشور در سال ٢٠١٧ کاهش می یابد.

بر اساس لایحه بودجه ٢٠١٧ اندونزی که جوکو ویدودو، رئیس جمهوری این کشور روز سه شنبه (٢٦ مرداد ماه) تحویل مجلس این کشور داد، تولید نفت این کشور آسیایی عضو اوپک، ٧٨٠ هزار بشکه در روز پیش بینی شده است.

این میزان در بودجه سال مالی جاری (٢٠١٦)، ٨٢٠ هزار بشکه در روز و در بودجه سال پیش (٢٠١٥)، ٧٧٨ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده بود.

همچنین رینی سوئمارنو وزیر شرک های دولتی اندونزی روز جمعه (٢٢ مرداد ماه) گفت که یوکو ویدودو رئیس جمهوری این کشور، طرحهای تاسیس شرکت های هولدینگ دولتی در بخش های نفت، معدن، خدمات مالی و مواد غذایی را تصویب کرده است.

به گفته سوئمارنو، پی تی پرتامنیا، شرکت هولدینگ در بخش نفت و گاز خواهد شد و شرکت توزیع گاز پی تی پروساهان گاز نگاران، زیر مجموعه آن خواهد بود.

آغاز بارگیری نفت از پایانه پرتنش لیبی

یک نفتکش اعزام شده از سوی شرکت ملی نفت لیبی، بارگیری نفت از پایانه نفت الزویتینه در شرق لیبی را آغاز کرد.

یک مسئول پایانه نفتی الزویتینه لیبی اعلام کرد که پس از توافق گروههای مسلح رقیب مستقر در این منطقه، یک نفتکش اعزام شده از سوی شرکت ملی نفت لیبی (ان او سی) توانسته است بارگیری نفت در این پایانه را آغاز کند.

پیش از این ان او سی نسبت به آسیبهای احتمالی به زیرساختهای پایانه الزویتینه از درگیری احتمالی میان نیروهای گروه موسوم به گارد تأسیسات نفتی لیبی از یک سو و نیروهای مسلح وفادار به خلیفه حفتر، از فرماندهان نظامی شرق این کشور، از سوی دیگر، ابراز نگرانی کرده بود.

مصطفی صنع الله مدیر شرکت ملی نفت لیبی روز شنبه (٢٣ مرداد ماه) گفت که طرح های این کشور برای افزایش تولید به میزان پنج برابر تا پایان سال جاری میلادی (٢٠١٦) تا هنگامی که دولت بودجه تعمیر و بازسازی زیرساختهای نفتی آسیب دیده را تامین و پرداخت نکرده باشد، دست نیافتنی باقی خواهد ماند.

وی افزود: لیبی برای افزایش درآمدهای نفتی باید هزینه های زیادی در زیرساخت های نفتی خود متقبل شود.

خشنودی الجزایر از نتیجه حفاری های اخیر نفتی

شرکت دولتی نفت الجزایر (سوناتراک)، روز سه شنبه (٢٦ مرداد ماه) اعلام کرد که حفاری مشترک تازه به همراه شرکتهای پی تی تی یی پی تایلند و سی ان او او سی چین در پروژه حسی بیر رکیز در حوزه برکینه، رضایت بخش و موفقیت آمیز بوده است.

سوناتراک در بیانیه ای افزود که آزمایشها نشانگر ظرفیت تولید نفت خام به میزان دو هزار و ٤٠٦ بشکه در روز و نتیجه بسیار رضایت بخش بوده است.

سوناتراک و شریکانش از هنگام شروع عملیات اکتشاف و حفاری در این منطقه، ١٠ چاه نفت خام و گاز یافته اند که سهم سوناتراک در این پروژه ٥١ درصد و پی تی تی یی پی و سی ان او او سی هر یک ٢٤,٥ درصد است.

محسن شریفی

کد خبر 267330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =