الگوی جدید قراردادی نفت در ایران نقطه آغاز خوبی است

یک چهره دانشگاهی فعال در صنعت نفت نروژ اعلام کرد که الگوی جدید قراردادهای نفتی، نقطه آغاز خوبی برای جذب سرمایه‎های خارجی در توسعه صنعت نفت ایران است.

آنا آبو، عضو هیئت علمی دانشگاه استاوانگر نروژ، باور دارد ایران به عنوان کشوری با ذخایر غنی نفت و گاز، قابلیت دستیابی به میزان سرمایه مورد نیاز خود از طریق قراردادهای نفتی را دارد، اما برای آن که بتواند سریع‎تر به هدف خود دست یابد، باید با توجه به وضع جهانی این صنعت گام بردارد، همچنین شفاف سازی در این قراردادها یکی از عوامل مهم در دستیابی به سرمایه مورد نظر ایران است.

وی که پیش تر در شرکت ملی نفت نروژ فعالیت داشته است، در ارزیابی مدل جدید قراردادهای نفتی، گفت: الزام انجام تحقیقات، استفاده از فناوری و مسئولیت انجام تحقیق نیز باید در الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران لحاظ شود؛ این مسئله در بلند مدت اهمیت زیادی خواهد داشت زیرا ایران همه منابع مورد نیاز را از جمله جمعیت تحصیلکرده در اختیار دارد.

این چهره دانشگاهی افزود: همانطور که در همایش گفته شد فکر می‎کنم شرایط هر قرارداد متناسب به میدان و پروژه مورد نظر باید جداگانه بررسی شود؛ قرارداد همیشه 2 طرف دارد، باید نقاط قدرت خود را شناسایی کنیم تا بتوانیم با پس زمینه مستحکم در مذاکرات شرکت کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت مسائلی همچون شفافیت و قابلیت پیش بینی شرایط قراردادها برای شرکت های خارجی، گفت: برای آنها بسیار مهم است که بدانند در آینده فعالیتهایشان ثبات و تداوم خواهد داشت؛ به عبارت دیگر طرف ایرانی باید یک رژیم قراردادی شفاف و به دور از هرگونه فساد تدوین کند تا شرکت خارجی بتواند به آن اتکا کند و آینده ای‎ مطمئن برای فعالیتهای خود متصور باشد.

آبو گفت: باید تا حد امکان در نوشتن این قراردادها دقت را به خرج داد و همه جزئیات را بررسی کرد، زیرا تاثیر آن در آینده دامنگیر شما خواهد بود؛ این درحالی است که نفت و گاز کسب‎و‎کاری با قراردادهای معمولا بلندمدت است و سرمایه‎گذاری های کلانی به طور از پیش تعیین شده در آن انجام می‎شود و می‎توان پس از آن برای سالهای متمادی از نتایج آن برداشت کرد.

وی با اشاره به چالشهای کنونی برای جذب سرمایه برای پروژه‎های نفتی، گفت: فقط بهترین پروژه‎ها هستند که می توانند سرمایه‎ ها را به خود جذب کنند، با این وجود معتقدم ایران ظرفیت لازم برای تثبیت الگوی جدید قراردادهای نفتی و دستیابی به سرمایه‎گذاری مورد نیازش را دارد.

این فعال صنعت نفت با اشاره به تجربه‎های نروژ در سرمایه‎گذاری در صنعت نفت داخلی، گفت: صنعت ما مبتنی بر نوآوری و فناوری است که نه تنها برای بازار داخلی تولید می کند، بلکه صادرات به بازارهای جهانی را نیز انجام می دهد؛ من فکر می کنم همه این موارد را باید در الگوی جدید قراردادهای نفتی به نحوی گنجاند و به آنها توجه کرد.

آبو همچنین اعلام کرد الگوی جدید قراردادهای نفتی، نقطه آغاز خوبی برای قراردادهای صنعت نفت ایران در دوران جدید خواهد بود و گفت: به هرحال معتقدم این چارچوب شرایط خوبی را برای سرمایه گذاری فراهم می کند.

کد خبر 267393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =