کارایی بازدارنده‌های رسوبهای  معدنی میدان‌های نفتی ارزیابی شد

تشکیل رسوبهای معدنی در سازند و تسهیلات سرچاهی یکی از مهم‌ترین مشکلات چاه‌های نفت و گاز است که باعث افت تولید و در برخی موارد، بسته شدن چاه می‌شود.

به گزارش شانا، در میدان‌های نفتی به دلیل استفاده گسترده از تزریق آب برای نگهداری فشار مخزن و افزایش ضریب بازیافت، مشکل تشکیل رسوب هنگامی‌که آب به مخزن تزریق می‎شود، وجود دارد. 

رسوبات که در اثر تغییر شرایط دمایی، فشاری و اختلاط آب‌های ناسازگار در مخزن به وجود می‌آیند، باعث گرفتگی مسیر و محدودیت جریان و در نهایت کاهش تولید نفت و گاز می‌شود. 

رسوبات همچنین می‌توانند در جریان پایین دستی در سیستم تولید در شرایط فوق اشباع تولید شوند. شرایط فوق اشباع، شرایطی است که با تغییر شرایط دما و فشار یا به وسیله مخلوط دو آب نامتجانس به وجود می‌آید.

از این‌رو موثرترین روش جهت حل مشکل فوق بکارگیری بازدارنده مناسب به منظور جلوگیری و یا به تاخیر انداختن تشکیل رسوب است. اما پیش از استفاده از بازدارنده رسوب در میدان، نیاز به مطالعه جامع آزمایشگاهی کارایی بازدارنده تحت شرایط مختلف است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده استفاده از بازدارنده تجاری مخلوط فسفونات و پلی اکریلات، ترکیبی پایدار است که در دمای محیط و مخزن (دمای مخزن در حضور سنگ مخزن) در کاهش میزان رسوب‎گذاری موثر بوده و غلظت بهینه آن 30ppm است. این بازدارنده کارایی موثری در بازدارندگی رسوبات سولفات و کربنات دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 267397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =