انتقال فناوری، نقطه قوت الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران است

انتقال فناوری که در قراردادهای بیع متقابل مورد غفلت واقع شده، در مدل جدید قراردادهای صنعت نفت ایران مدنظر قرار گرفته و نقطه قوت این مدل قراردادی به شمار می رود.

امیر صفری، مدیرعامل یکی از شرکت های فعال در حوزه مدیریت انرژی در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که روشهای مختلفی برای انتقال فناوری در صنایع بالادست نفت جهان وجود دارد، عنوان کرد: صنعت نفت ایران که در شرایط کنونی برای حضور هر چه قدرتمندتر در بازارهای بین المللی در تلاش است، می تواند از انتقال فناوری به عنوان سکوی پرش استفاده کند.

بر پایه این گزارش، شرکت انرژی رینگ، شرکتی بین المللی است که در حوزه مدیریت انرژی فعالیت می کند و بازوی اجرایی کنسرسیوم انتقال دانش فنی و مدیریتی حوزه نفت و گاز بین ایران و نروژ است؛ صفری که مدیریت این شرکت را بر عهده دارد، به تجارب کشور نروژ در زمینه انتقال فناوری اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز ثابت شده است که فناوری با حرف منتقل نمی شود و یکی از کارآمدترین روشهای انتقال فناوری، بهره گیری از روش انتقال تجربه های متخصصان است.

به گفته وی، اگرچه سبقه صنعت نفت نروژ کمتر از 35 سال است، اما این کشور از همان ابتدا انتقال فناوری از طریق کارکنان نفتی متخصص را در دستور کار قرار داد و به این ترتیب زمانی که کارکنان متخصص دیگر کشورها روی سکوها یا مناطق عملیاتی نروژ مشغول به کار بودند، کارکنان صنعت نفت نروژ از این فرصت برای یادگیری و انتقال فناوری بهره مند شدند و امروز نروژ به یکی از کشورهای صاحب فناوری در حوزه نفت و گاز به خصوص در سطح فراساحل تبدیل شده است.

صفری که در مقطع دکترای مدیریت انرژی در دانشگاه استاوانگر نروژ تحصیل می کند، با اشاره به شناختی که طی سالها تحصیل، کار و زندگی در نروژ به دست آورده است، گفت: نروژیها بسیار به سرمایه گذاری در ایران و همکاری با صنعت نفت کشورمان علاقه مندند و بویژه با توجه به تجربه و سابقه فعالیت های نفتی نروژ در آبهای عمیق، می توان از این ظرفیت در میدان های فراساحلی شرکت ملی نفت ایران به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که قراردادهای جدید نفتی، فرصت مغتنمی را برای پیشبرد اهداف تولید و توسعه ای صنعت نفت ایران فراهم کند.

کد خبر 267414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =