روش شکافت هیدرولیکی در چاه‎های حفره باز افقی ارائه شد

توانایی ایجاد شکاف در چاه‌ها، مطابق با نیازمندی‌های طرح و تولید یکی از عناصر کلیدی در موفقیت عملیات استخراج مخازن گازی به هم فشرده است.

به گزارش شانا، نوآوری در شکافت چاه‌های افقی، تخلیه و دسترسی به حجم بزرگی از مخزن را ممکن می‌کند زیرا شکافت چاه‌های حفره باز، هزینه چاه را کاهش داده و تولید زود هنگام را فراهم می‌کند.

امروزه با تکمیل و شکافت حفره باز چاه‌های افقی، صرفه جویی در زمان دکل، کاهش هزینه‌های سیمانکاری و لوله جداری، کاهش هزینه و زمان عملیات شکافت و صرف زمان کمتر برای رسیدن به تولید امکان پذیر شده است.

یک روش رایج برای ایجاد این شکاف‌ها، استفاده از دریچه‌های شکافت و دریچه‌های کشویی است. پژوهش «شکافت هیدرولیکی در چاه‌های حفره باز افقی» استفاده از توپک‌های حفره باز، در قسمت‌های مختلف چاه افقی را بررسی می‌کند. 

با استناد به نتایج بررسی در این روش بین هر جفت توپک، یک دریچه کشویی قرار گرفته که با تزریق یک توپ به درون چاه، باز می شود.  استقرار توپ، به انتهای مجموعه دریچه کشویی فشار وارد کرده و موجب لغزیدن آن و باز شدن دریچه‌های شکافت و در پی آن، ورود سیال به فضای حفره باز خارج از مجموعه رشته تکمیلی و نهایتا شکافت سازند می شود. عملکرد صحیح سیستم های شکافت حفره باز، نیازمند توجه به شرایط محیطی دیوار چاه است. 

کد خبر 267419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =