فروش 3 هزار میلیارد ریال اوراق سلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس

سه هزار میلیارد ریال اوراق سلف بنزین اکتان 90 پالایشگاه ستاره خلیج فارس امروز(دوم شهریورماه) در چند ثانیه در بورس انرژی فروخته شد.

به گزارش شانا، اوراق سلف نوعی از ابزارهای تامین مالی اسلامی به شمار می روند که براساس آن، پس از انتشار اوراق سلف، خریداران این اوراق می توانند در سر رسیدها اقدام به دریافت محصول کنند و یا اینکه معادل ارزش آن را دریافت کنند.

پس از عرضه اوراق سلف بنزین اکتان 90 پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تعداد یک میلیون و 400 هزار و 592 سهم با قیمت پایه 2 میلیون و 141 هزار و 950 ریال به فروش رفت.

ارزش این تامین مالی برای بزرگترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین کشور، سه هزار میلیارد ریال بوده که طبق مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار نرخ سود این اوراق 20 درصد است که به صورت روزشمار به خریداران و سرمایه گذاران آن پرداخت می شود.

فاز نخست بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه، قرار است تا پایان امسال به بهره برداری برسد و روزانه 12 میلیون لیتر را روانه بازار کند اما هنوز محصولی را تولید نکرده است.

راه اندازی این طرح، بارها به تاخیر افتاده و مجری این طرح، همواره کمبود منابع مالی را بهانه کرده است؛ اما اکنون با فروش اوراق سلف موازی استاندارد بنزین، بخشی از نقدینگی اجرای این طرح، تامین و مشکل مالی برطرف می شود.

پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار بوده و در کنار این دو فرآورده استراتژیک نفتی، محصولات دیگری همچون 2هزار تن در روز گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد تولید وعرضه خواهد کرد.

در شرایط کنونی، ساخت کل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان 86 درصد کامل شده و پیشرفت، ساخت و راه اندازی فاز نخست این طرح پالایشگاهی ایران و خاورمیانه از مرز 90 درصد عبور کرده است.

به گزارش بورس انرژی، براساس برنامه زمان بندی، امسال واحد تقطیر این پالایشگاه میعانات گازی و سال آینده، دیگر واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

قرار است که با راه اندازی فاز نخست تا پایان امسال، روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 عرضه شود.

کد خبر 267522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =